5 Q’s over PR met… Melanie Butter (Radio 538)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Sigi Simons van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling in de spotlight. Deze week is dat Melanie Butter, PR Manager bij Radio 538.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Waar we bij PR 1.0 alleen het nieuws brachten en volledig afhankelijk waren van de traditionele media, geeft PR 2.0 veel meer mogelijkheden, vrijheid maar vooral resultaat. Het is nu makkelijker om een doelgroep aan te spreken en daarnaast direct uit te vinden of het nieuws ook aanslaat. Vooral met de komst van Social Media is nieuws makkelijker en vooral sneller bij de doelgroep te brengen. Naast een boodschap is het ook mogelijk om in te spelen op nieuws en trends. De ontvanger speelt hierbij zelf voor media, waarbij diverse interesses worden geactiveerd en bindt zich vervolgens eerder aan bepaalde groepen.

Voor Radio 538 is PR 2.0 een fijne bijkomstigheid. Waar we voorheen alleen maar de luisteraar bereikten met traditionele radio, hebben we nu veel meer interactie door de luisteraar op verschillende manieren te bereiken en zo nog leukere activiteiten te kunnen bieden.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Van alles! Radio 538 is erg actief op Social Media. Onze jocks zijn erg actief op Twitter, Facebook en Hyves. Edwin Evers heeft bijvoorbeeld meer dan 95.000 vrienden op Hyves en Barry Paf zit tegen de 75.000 vrienden aan. Zij houden dagelijks hun luisteraars op de hoogte via alle kanalen en hebben daardoor direct interactie. Ook zijn we actief met de programma’s 538 Juize en 538 Dance Department en natuurlijk onze eigen Radio 538 groep. Via het laatstgenoemde kanaal laten we alle nieuwtjes van Radio 538, maar ook redactionele nieuwtjes over wat er nu speelt in de wereld. Op Linked In houden we de leden op de hoogte van onze businesscases, commerciële acties en vacatures. Door de Social Media heeft Radio 538 een extra distributievorm. Wat begint met traditionele radio en doorgroeit naar online radio, podcasts, mobiel, wat weer uitvloeit in sponsorships, acties voor luisteraars en succesvolle evenementen! Zo laten we via alle kanalen weten waar Radio 538 voor staat.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en Social Media?
Inspiratie haal ik uit diverse dingen. Ik volg heel nauw het dagelijkse nieuws, maar ook de nieuwsbrieven vanuit de industrie. Maar de grootste inspiratiebron is toch wel onze dagelijkse bezigheden binnen Radio 538.  Bijvoorbeeld een goed gesprek met een van de directieleden, of met collega’s, of met onze dj’s die boordevol inspirerende ideeën zitten! Radio 538 is gezegend met een team creatieve mensen, die elkaar weer inspirerende feedback geven en zo vanuit passie het radiostation naar een hoger level brengen. Van een idee wordt een plan gemaakt en binnen een korte tijd gerealiseerd tot bijvoorbeeld een groot WK spektakel op het Museumplein. Van dat soort acties krijg ik pas echt inspiratie, dat vooral door Social Media een groot bereik behaalt.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Onze eigen WK actie! Waar we begonnen met het op zender weggeven van exclusieve reizen naar de WK voetbalwedstrijden in Zuid Afrika, waren we er als eerste bij om een groot scherm op het Museumplein te plaatsen nadat de Gemeente Amsterdam daar toestemming voor had gegeven. We hebben het feest in korte tijd (twee dagen) uit de grond gestampt en zo’n groot aantal mensen weten te bereiken, waar we als Radio 538 heel trots op zijn. De zender ademde een maand lang voetbal. We begonnen met de kwartfinale heel kleinschalig. We rekenden op 10.000 bezoekers, het werden er 40.000. De halve finale trok zelfs 80.000 bezoekers en de finale 180.000! De huldiging van Oranje met 200.000 bezoekers hebben we beleefd als een droomfinale. Ook onze online bezoekers zijn tijdens het WK met 35% toegenomen. Waar we normaal gemiddeld 1,6 miljoen unieke bezoekers per maand bereiken, was dit tijdens het WK 2,2 miljoen unieke bezoekers. Het WK zullen we zeker ook terugzien in de luistercijfers, die los van de PR heel belangrijk voor ons zijn.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me vooral op de vernieuwende tijd en onze luisteraar nog beter te kunnen bedienen. Daarnaast bereiken we ook nog beter de journalisten, zij gebruiken de Social Media ook als informatiebron. Zo creëren we een win-win situatie. De nieuwe distributievormen opent nieuwe deuren en mogelijkheden, waar we zelf ook weer van opfrissen. PR blijft zich vernieuwen en het is ook nog eens erg leuk om te doen! Dus het kan alleen maar beter worden. Bang ben ik niet, wel blij!

Nog een vraag aan Melanie? Je kunt haar bereiken op Twitter via @melaniebutter. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!