5 Q's over PR met... Peter Keijzer (Lubbers & De Jong PR)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
27-10-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stondClaire van der Hall, eigenaar van Claire PR in de spotlight. Deze week is dat Peter Keijzer, managing director bij Lubbers & De Jong PR.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Naar mijn mening draaide pr 1.0 voornamelijk om het zenden en bruggen slaan tussen de boodschap van de zender en informatiebehoefte van de ontvanger. Als pr-bureau fungeerden wij als boodschapper tussen onze klanten en redacties. De dynamiek ontbrak en ik ben dan ook zeer verheugd over het ontstaan van nieuwe media. Een van de redenen om in de 90'er jaren bij Dell te beginnen was de directe relatie met gebruikers en afnemers. Pr 2.0 is voor mij een logsich vervolg daarop.

Het verschil is dat er bij pr 2.0 een dialoog ontstaat met de verschillende stakeholders rondom een bedrijf. Traditionele massamedia verdwijnen, het publiek is gefragmenteerd. Iedere niche, hoe klein ook, kan door middel van nieuwe media eigen kanalen creëren. Onze rol als pr-bureau is veranderd; het gaat nu om interactie. We zoeken de juiste balans tussen online en offline media, tussen traditionele en sociale media en tussen beeld, geluid en tekst en zorgen ervoor dat dit op het juiste moment naar de juiste personen wordt gecommuniceerd. Bij pr 2.0. is transparantie een grotere vereiste want klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Daar staat tegenover dat het begrip groot is, zolang er maar helder en open wordt gecommuniceerd. Oprechtheid is nu belangrijker dan ooit.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Nieuwe media worden breed ingezet. Voor onze klanten, de eigen acquisitie, om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en om onze relaties op te bouwen en/of te onderhouden zijn wij hoofdzakelijk actief op Twitter, Facebook, YouTube en LinkedIn. Daarnaast ghosttweeten en ghostbloggen wij. Ik zie sociale media als een realtime database voor zowel opinie als nieuwsstukken. Twitter neemt langzaamaan de functie van een krant als nieuwsverstrekker over. Daarnaast mag de communicatie via social media met doelgroepen, klanten en journalisten en mede-aanbieders niet onderschat worden. En als laatste is het voor intern gebruik; direct messages zijn populair en bijvoorbeeld Yammer wordt ook actief gebruikt om kennis en nieuws te delen uit de markten waar onze klanten en relaties actief zijn.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Inspiratie vind ik overal, maar ik zal een aantal namen noemen. Brian Solis is belangrijk, misschien wel een van de invloedrijkste mannen op het pr 2.0-veld. Het is een innoverende denker en ik heb ooit de eer gehad hem te ontmoeten bij CooPR. Verder is ook David Meerman Scott een inspirator. Hij is tevens auteur van het boek "New Rules of marketing & PR". Er liggen altijd een aantal exemplaren van de laatste druk bij ons op kantoor voor relaties en collega's. In dit boek wordt exact uitgelegd wat er verandert op pr-gebied met de komst van nieuwe media. Zeker een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de integratie van traditionele en sociale media.

In Nederland is JW Alphenaar een gedegen voorbeeld van een inspirerend denker over de inzet van social media of crowdsourcing. Remco Janssen is ook een hyperdynamisch nieuw media voorbeeld. Verder maakte Lieven de Cauter, een Belgische cultuurfilosoof, ook zeer zeker indruk met zijn scherpzinnige analyse over hedendaagse problematiek in het e-boek 'De alledaagse Apocalyps'.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Omdat wij zelf veel B2B klanten hebben in de technologie sector is John Deere een leuk voorbeeld. Een tractormerk met voornamelijk zakelijke klanten maar dat weerhoudt ze er niet van een strakke online mediastrategie te voeren. Ze hebben een verscheidenheid aan video's, een actieve Facebook-pagina en vele volgers op Twitter. Hier kunnen veel organisaties in de B2B markt een voorbeeld aan nemen. Ook vind ik Radio6 NL interessant, zij maken als 'oud' medium een goede omslag naar nieuwe kanalen. Naast de live camera's in de studio, twitteren zij veel inhoudelijke stukken over de muziek die zij uitzenden.

Er zijn verder ook vele interessante marketingacties gaande maar een ander schoolvoorbeeld van een (niet-) functionerende pr-afdeling, was de pr van Delta Airlines deze zomer. Er werden gigantische fouten gemaakt bij de bagage van ene Sy Haze, wiens koffer tot drie maal aan toe naar de verkeerde (trans-Atlantische) bestemming werd verstuurd. Toen zijn koffer na vier dagen eindelijk arriveerde bleek alles overhoop te zijn gehaald, waren er spullen verdwenen en rook de koffer alsof eroverheen geürineerd was. Hij maakte hierop bezwaar maar kreeg geen bevredigende response vanuit Delta Airlines. Hij maakte een video en zette deze op YouTube. De video verspreidde snel en werd binnen enkele dagen miljoenen keer bekeken. Inmiddels kan er gesteld worden dat Delta Airlines een bevredigend aanbod heeft gedaan; de video is namelijk inmiddels door Sy Haze verwijderd en in de zoekresultaten op Google komt het alleen op specifieke zoektermen naar dit specifieke geval nog op een aantal blogs voor. De afhandeling van klachten is inmiddels even belangrijk als het onderhouden van relaties. Incidenten, klein of groot zijn namelijk nog eeuwen terug te vinden op Google. De pr-afdeling van Delta greep in en hebben tevens op de bijbehorende SEO gelet. Een goed voorbeeld van wat een incident dat groot uitgemeten werd, maar correct werd opgelost inclusief de nodige after care.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Het gaat meer om de inhoud. Het is belangrijk mensen meer in het hart te raken want content in de juiste context zorgt voor actie. Hierbij is, zoals ik al eerder zei, oprechtheid van grote invloed. Bedrijven moeten transparanter handelen, wat weer de eerlijkheid ten goede komt. Met nieuwe media zijn prospects, stakeholders of nieuwsbronnen ook beter traceerbaar. Bedrijven verkrijgen nu direct feedback vanuit de klant, een optimale kans om een product af te stemmen op hun wensen.

Bang is een groot woord, maar ik denk dat privacy de komende jaren een belangrijke kwestie zal worden. Toen een aantal weken geleden bekend werd dat Facebook de gebruikers ook na het uitloggen volgt, leidde dit tot veel ophef. Facebook beweert de informatie te gebruiken voor adverteerders, maar heeft ondertussen een monopolie. Niemand weet precies wat er met alle gegevens gebeurd. Ook speelt het generieke geweld van Google een steeds grotere rol. Ook al zijn ze continu bezig met het aanpassen van hun algoritmes, het is een grote speler die veel van het internet verkeer in zijn macht heeft. Goede content produceren betekent niet altijd dat de goede content bovenaan komt in de zoekresultaten en dat deze de meeste traffic ontvangt. Een lastige en onwenselijke situatie. Google probeert dit al te tackelen met de +1 knop die eerder dit jaar werd gelanceerd, maar of dat de juiste oplossing is zal te zijner tijd blijken.

Nog een vraag aan Peter?  Neem contact met hem op via Twitter: @peterkeijzer . Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief