5 Q’s over PR met… Petra Koopmans (Porter Novelli)

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Peter Keijzer, managing director bij Lubbers & De Jong PR in de spotlight. Deze week is dat Petra Koopmans, senior consultant bij Porter Novelli.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik ben elke keer weer verrast als ik op vaksites artikeltjes als  ‘5 veelgemaakte fouten van pr mensen’ lees. Blijkbaar gebeurt het onvoorbereid bellen en  ‘en masse‘ niet relevante content de wereld insturen nog steeds. Dat is wat mij betreft het gevolg van publiciteitsdenken (en dat is  1.0). Bij 2.0 heeft iedereen het over online, maar volgens mij gaat het in de essentie over relaties en relevantie. Het gaat dus ook over dialoog en het besef dat het ‘zenden’ alleen zijn langste tijd wel heeft gehad; het gaat om je werkelijk openstellen en het realiseren dat iedereen in potentie ‘publisher’ kan zijn en hier op voorbereid zijn . Je moet weten wie influencers zijn (dat pallet is nu juist veel breder, diverser geworden), wat ze bezighoudt en daarop steeds je aanbod afstemmen. Betekent heel erg 1:1 en tailormade  aanpak. Natuurlijk stuur je af en toe nog een persbericht breed de wereld in, maar dat is omdat sommige nieuwsfeiten simpelweg relevant zijn voor een groot lezerspubliek.

2.Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Als bureau merken we dat iedere klant vragen heeft over social media, zeker binnen het pr umfeld. Ik zie in de volle breedte veel ‘middeldenken’ rondom social media. Dat is ook wel begrijpelijk, want daar bevindt zich het laaghangend fruit. Strategiedenken rondom social media, zeker binnen het veld van reputatiemanagement, kan nog veel verder ontwikkeld worden en bijvoorbeeld geïntegreerd worden in crisis- en issuesmanagement. Dat is wat mij boeit en probeer ik samen met collega’s verder te ontwikkelen. Daarvoor zijn we zelf ook actief op  Twitter, Facebook & Hyves en bloggen we. Het goed om zelf ook ervaringen in de uitvoering te hebben en tegen barrières aan te lopen.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Op blogs  als  marketingfacts.nl, frankwatching, powerpr, molblog.nl, bij collega’s & klanten, boeken etc. Maar veel eyeopeners komen uit mijn eigen ‘publiek’ zoals Facebookvrienden, volgers op Twitters. Wat houdt ze bezig, waar praten ze over, wat vinden ze grappig, triest of boeiend. Het is voor mij mijn eigen online & social ‘maatschappijmonitor’ en biedt continue inspiratie.

4.Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Dat is dan toch KLM. In een paar jaar hebben ze zich ontwikkeld als een koploper in NL als het gaat om social media inzet. Wat begon als alleen webcare (KLM collega’s die via Facebook klanten op de hoogte hielden van vluchtgegevens e.d.  is nu verder verbreed naar meer marketing pr achtige social media inzet met o.a. Repudo actie, Surprise actie, Fly2 Miami, live tweet). Ze zetten een variëteit van social media kanalen en toepassingen in. Steeds weten ze hun klanten te verrassen op een sympathieke manier. Het oogst veel lof, vooral ook binnen het vakwereldje.

Mooi voorbeeld vooral ook omdat dit intern is gaan leven en niet is ‘opgelegd’ (door een adviesbureau). Een paar mensen geloofden erin en zijn begonnen en kregen uiteindelijk de directie mee. Ik kan me voorstellen dat dit wezenlijk iets doet voor de reputatie van KLM. Ik neem aan dat ze dit wel meten.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Waar ik me erg op verheug is de enorme potentie voor PR. WOM en communicatie vanuit onafhankelijke derden wordt steeds belangrijker. Tegelijkertijd zie je in de maatschappij een grote hang naar ‘echtheid’. Dit zijn prachtkansen voor ons vak. De veranderingen die gaande zijn betekenen volgens mij wel dat de ‘ambachtelijke’ kant van ons vak weer veel belangrijker gaat worden. PR profs kunnen zich (weer) gaat onderscheiden met een sterk ontwikkelde maatschappijsensor, uitmuntend schrijfwerk  en het hebben van goede relaties. Overigens zal dit niet altijd een gemakkelijke route zijn, want wie is een influencer en wie niet? En wat is de impact van onze inspanningen? Meetbaarheid van PR blijft een belangrijk issue. En de dagelijkse realiteit is druk op budgetten en targets halen. Het is dan aanlokkelijk om dat oog voor het ambacht te verliezen en te kiezen voor ‘lange halen, snel thuis’ strategieën. Ondoordachte en massamediale mediabenaderingen, ingekochte zichtbaarheid. Soms is het nodig maar op lange termijn wordt ons vak daar niet beter van. En wij dus ook niet.

Nog een vraag aan Petra?  Neem contact met haar op via Twitter:@petrakoopmans. Is de rubriek ‘5 Q’s over PR met…‘  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!