5 Q's over PR met ... Pim van Houten (Amsterdam RAI)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
11-08-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Simona Xu van Zalando in de spotlight. Deze week is dat Pim van Houten, Senior Communications & PR Manager bij Amsterdam RAI.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Toen ik afstudeerde was internet eigenlijk pas net in opkomst. De focus binnen Public Relations, mijzelf incluis, lag in die tijd vooral op het zenden van de eigen boodschap. Bij Amsterdam RAI is sinds enige tijd duidelijk sprake van een verschuiving in denken en handelen. Interactie met onze stakeholders staat meer dan ooit centraal. Dat is soms nog een beetje pionieren, maar langzamerhand beginnen social media goed ingebed te raken in onze communicatietrajecten. PR-mensen die hun boodschap op de traditionele manier blijven verkondigen, missen een grote doelgroep.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Social media spelen inmiddels een belangrijke rol in de communicatiemix van onze beurzen en evenementen. Van Hyves tot Facebook, van LinkedIn en Youtube tot Twitter. Als de diverse media aansluiten op de belevingswereld van onze doelgroepen zetten we ze in de regel in. We proberen hierbij authentiek en transparant te zijn en de dialoog aan te gaan. Neem gerust een kijkje op de verschillende social media kanalen van Amsterdam RAI. Suggesties zijn uiteraard van harte welkom!

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik ben erg gecharmeerd van de wijze waarop KLM en Coca-Cola zich manifesteren op dit gebied. Ook de LiveSimplicity Discussion blog van Philips vind ik een mooi initiatief, evenals bijvoorbeeld de social media activiteiten van het Muziekgebouw aan 't IJ.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
De UPC Webcare casus komt als eerste in me op. Ik bewonder de manier waarop zij als first mover hun Search Engine Reputation Management hebben opgepakt.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Sociale media zijn een prima manier om je doelgroepen te bereiken. De mogelijkheden zijn eindeloos en nieuwe toepassingen volgen elkaar in hoog tempo op. Ik vind het mooi om hier deel van uit te maken.De potentiële kracht van social media is echter groot en daarmee de potentiële impact op de reputatie van organisaties en personen. Gepubliceerde content kan van invloed zijn op de reputatie van je organisatie of merk en onderdeel worden van de merkhistorie. Dat gegeven is af en toe wel spannend, aangezien we met onze beurstitels vaak vol in het publicitaire licht staan.

Nog een vraag aan Pim ? Neem contact met hem op via Twitter: @pimvanhouten. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar noesjka@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief