5 Q's over PR met... Raymond de Jong (Yacht)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
28-10-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Yvonne van Bokhoven , Vice Presedent Western Europe van Lewis PR, in de spotlight. Deze week is dat Raymond de Jong, marketing en communicatie professional van Yacht.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het verschil zit wat mij betreft duidelijk in de interactie tussen groepen. Waar het bij 1.0 nog vooral gaat over zenden van boodschappen, wordt bij PR 2.0 de dialoog met de doelgroep gezocht. Producten en diensten kunnen beter worden ontwikkeld en sluiten meer aan bij de wensen. Dit is goed voor het imago en vergroot de wendbaarheid van het bedrijf of merk.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ik werk als interimmer bij detacheerder Yacht met een communicatie, media en PR profiel. Social media is als middel niet meer weg te denken in de mix. Hoewel ik ook veel terughoudendheid zie. Bedrijven en gemeentelijke instanties moeten hiermee aan de slag om de gunst van het publiek of klant niet te verliezen en bij te blijven. Interactie en co-creatie met doelgroepen worden steeds belangrijker. Ik ben me daar als vakspecialist meer en meer in gaan verdiepen. We hebben er bij Yacht ook onderzoek naar gedaan bij onze 50 beste klanten. De centrale vraag was: Wat is uw grens van de digitalisering van communicatie? Een van de conclusies is dat die grens lastig is vast te stellen en organisaties nog vaak worstelen met beleid of richtlijnen. Moeten die er überhaupt zijn. Die instanties  worden steeds vaker ingehaald door de realiteit van de dag. Kijk naar de Twitter actie van cabaretier Youp van 't Hek tegen T-mobile deze week. Terwijl Nederland hun ongenoegen over de helpdesk kenbaar maakte bij de cabaretier, bleef T-mobile gokken op traditionele media en verloor het sympathie. Met zelfs een geschatte imagoschade van ruim 2 ton tot gevolg. Wat een impact heeft social media dan. Een goed voorbeeld dus. Dit wordt in PR land het specialisme voor de komende jaren. In onze organisatie gebruiken we social media zoals Twitter en LinkedIn voor het communiceren van aanvragen en vacatures. Maar ook voor het onderhouden van je netwerk. En de interimmers en oud-collega's onderling twitteren er samen ook op los.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Ik ben lid van de Utrechtse Communicatiekring, een van de grotere regionale kringen op dit gebied in Nederland met ruim 450 leden. Social Media speelt enorm als thema in onze groep en we discussiëren er regelmatig over tijdens themabijeenkomsten. Ook volg ik op dit moment een leergang Marketing 2.0. Interactie en co-creatie zijn onderwerpen die regelmatig langskomen. Uiteraard volg ik de ontwikkelingen via blogs of Twitter.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik las het interview bij Coopr met Schiphol-woordvoerder Kathelijne Vermeulen onlangs over KLM en de aswolk. Ik vind dat ook een goed voorbeeld hoe je klanten kunt informeren op het moment dat informatie zich snel opvolgt, directe communicatie van belang is en doelgroepen via traditionele wegen lastig bereikbaar zijn. Ten tijde van de aswolk moest ik zelf met KLM naar Curaçao. Op het moment dat Schiphol dicht ging las ik dat voor het eerst op Twitter. Ook het moment dat het luchtruim weer open ging was ik eerder op de hoogte via Twitter dan mijn reisbureau. Een goed voorbeeld, maar luchtvaartmaatschappijen moeten dit nog veel verder ontwikkelen.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me op de toekomst van social media. Dit zal zich echt de komende jaren meer en meer inbedden in organisaties en gebruikers. Ik verwacht een enorme groei. Ook zal die groei vooral komen bij 65-plussers. Ook kijk ik uit naar de opvolger van Twitter, want die komt er zeker.

Ik ben nergens bang voor.  Ik merk wel een grote terughoudendheid bij veel mensen om mij heen en bij relaties die ik spreek. Deze mensen adviseer ik ga er met een open minded in, maak een keuze in wat het beste bij je past, maar loop er niet voor weg.

Nog een vraag aan Raymond? Je kunt hem bereiken op Twitter via @RaymondNWG. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief