5 Q's over PR met... Reinier Rombouts (Achmea)

Blog
Interview
Jody Koehler
04-11-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Raymond de Jong, marketing en communicatie professional van Yacht, in de spotlight. Deze week is dat Reinier Rombouts, senior communicatieadviseur bij Achmea.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?

Het verschil tussen zenden en interactie. Als je bijvoorbeeld kijkt naar interne communicatie binnen organisaties staat 1.0 voor het top-down doorduwen van boodschappen, terwijl medewerkers bij 2.0 ook kunnen terugpraten. Slimme organisaties maken daar gebruik van. Want veel medewerkers gebruiken sociale media toch, zowel intern als extern. Dat neemt niet weg dat er nog veel te winnen is op dit gebied.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Achmea gaat heel open volwassen om met social media. De organisatie is zich ervan bewust dat veel medewerkers op sociale sites als LinkedIn, Twitter en Facebook zitten. Het bedrijf ziet vooral kansen in social media en heeft geen aanvullende regels gesteld. Er is alleen de algemene gedragscode. De belangrijkste basis hierin is vertrouwen, waarbij je als medewerker veel invloed en verantwoordelijkheid krijgt en Achmea je daarin ruimte en vrijheid biedt. Deze basis van omgaan met elkaar geldt op de werkvloer en ook voor social media. Een prima aanpak, vind ik.
Binnen Achmea is het webcareteam van Interpolis een mooi voorbeeld van het gebruik van social media. Interpolis communiceert ook actief via social media met klanten en is hiermee een van de voorlopers binnen Achmea.

Zelf gebruik ik vooral Twitter en LinkedIn, zowel zakelijk als privé. Verder Yammer voor interne communicatie. Ik zie allerlei initiatieven rond social media ontstaan binnen Achmea. Het zal zeker een steeds belangrijkere plaats binnen de interne communicatie opeisen.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Vooral in de praktijk, bij de professionals die ik volg op Twitter. Zoals @erikreijn, @huibkoeleman, @erwblo, @josgovaart en @jodykoehler.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Als je kijkt naar interne communicatie vind ik het intranetplatform met social media functies dat KPN begin dit jaar introduceerde een mooi voorbeeld. Het platform is een combinatie van Twitter, LinkedIn, Facebook/Hyves, en blogs. Ze maken handig gebruik van tools die medewerkers zelf al actief gebruiken, zoals een integratie met LinkedIn. Je kunt je profiel inladen en daarna bepaalde specifieke KPN-velden toevoegen. Binnen 2 maanden na introductie had 99% van de medewerkers KPN het nieuwe social media platform al gebruikt. Dat zijn natuurlijk niet allemaal actieve gebruikers, maar het voorziet dus in een behoefte.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?

Ik verheug me er vooral op dat communicatie steeds meer tweerichtingsverkeer wordt. Wanneer de social media functies goed zijn geïntegreerd binnen organisaties zal e-mail steeds verder verdwijnen, omdat medewerkers elkaar veel sneller vinden op online platforms. Hoe snel dit proces gaat, zal onder meer afhangen van hoe goed je erin slaagt om het management binnen bedrijven aan te haken. Zien zij de meerwaarde en gaan ze de mogelijkheden zelf ook benutten? Dan zal die ontwikkeling versnellen. Ziet het management social media als iets dat gecontroleerd moet worden? Dan komt het niet van de grond. Ik denk dat er de verschillen tussen 'sociale' en 'traditionele' organisaties steeds duidelijker zichtbaar worden. De eerste categorie zal succesvoller zijn en de tweede categorie zal uiteindelijk toch moeten volgen. Op achterstand.

Nog een vraag aan Reinier? Je kunt hem bereiken op Twitter via @ReinierRombouts. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief