5 Q’s over PR met… Rianne van der Sar (Marktplaats.nl)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond auteur, copywriter, mediatrainer en spreker Cor Hospes in de spotlights. Deze week is dat  Rianne van der Sar, Senior PR Manager bij Marktplaats.nl en eBay.nl.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 ?
Wat mij betreft zijn er een aantal verschillen te benoemen. Op de eerste plaats de manier van communiceren. Consumentengedrag is veranderd. Ze zijn veel mondiger, vertrouwen eerder elkaar dan een merk, consumeren informatie op een andere manier etc. Organisaties kunnen daarom niet langer alleen maar informatie zenden. Het is essentieel om de dialoog aan te gaan. Relevantie bieden en waarde toevoegen is door deze ontwikkeling belangrijker dan ooit.

Voorheen richtte PR zich met name op de communicatie via een intermediair (journalist/stakeholder). Echter vandaag de dag is het mogelijk om eenvoudig ook direct met je doelgroep het gesprek aan te gaan. Hierdoor kun je bijvoorbeeld feedback vragen om je product/dienst te verbeteren of om eventuele issues vroegtijdig te adresseren. Ook zijn de kansen voor merken door social media als Facebook, YouTube en Twitter toegenomen. Deze sociale technologieën zorgen ervoor dat je meer informatie over je merk kunt delen dan ooit te voren. Daarnaast kun je bijvoorbeeld de organisatie of werknemers als expert neerzetten.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Ik ben begonnen met eerst zelf actief te worden op de sociale netwerken. Hoe werkt het? Wat kan ik er uithalen? Hoe bewegen de gebruikers zich? Etc. Na deze leerperiode ben ik intern gestart met educatie – zowel op MT-niveau als binnen de verschillende andere teams – over de invloed van het huidige consumentengedrag en social media, hoe we social media moeten zien en wat ze voor ons kunnen betekenen. Uiteraard is dit niet met 1 simpele presentatie opgelost. Dit is een ongoing proces. Ook heb ik een social media beleid voor Marktplaats-medewerkers geschreven. Niet een eindeloos lang document met allerlei regels, maar een simpel document gericht op waarde toevoegen.

Om tot een goede social media strategie te komen is het essentieel om eerst goed te snappen waar je doelgroepen zich bevinden, wat de dynamiek is en welke onderwerpen ze interessant vinden. Door de groei die Marktplaats als platform heeft doorgemaakt is dit niet een eenvoudige taak. Consumenten kunnen vandaag de dag voor alles op de site terecht – van diensten en auto’s tot nieuwe producten en verzamelobjecten. Dit betekent dat we met veel diverse doelgroepen te maken hebben. Goed luisteren voordat je stappen onderneemt is in mijn optiek wel echt de tijdsinvestering waard. Je komt een heel eind met je ‘onderbuikgevoel’, maar om echt het verschil te maken moet je net een stap dieper gaan.

Het ontvangen van feedback van gebruikers is voor ons ontzettend belangrijk. We bestaan bij de gratie van onze gebruikers en het is belangrijk dat zij een prettige ervaring hebben. We zetten dan ook allerlei verschillende kanalen in om tot deze feedback te komen. Social media is een nieuwe in de mix. We zijn op verticaalniveau begonnen onze eerst stappen te zetten (o.a. via Twitter, Youtube en Slideshare). Ik vind het goed om te zien dat Marktplaats de potentie van social media inziet en hier in wil investeren. De komende tijd zullen onze activiteiten op dit gebied dan ook verder uitbreiden.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om pr en social media?
Dat is niet bij 1 persoon of op 1 plek. Ik neem op allerlei manieren, off- en online, interessante content en prikkels tot me (boeken, Twitter, evenementen, gesprekken, newssites, borrels, LinkedIn etc.). En deze inspireren me ieder op hun eigen manier. Iets wat we in mijn optiek nog te weinig hebben, zijn goede cases. Er wordt veel high level gesproken over social media, maar praktijkvoorbeelden blijven te vaak achter. Terwijl juist deze mij inspireren.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Er zijn natuurlijk wel een aantal goede cases beschikbaar. Een zeer recent voorbeeld is van SeaWorld. Waarschijnlijk kent iedereen het afschuwelijk verhaal van de trainer die voor de ogen van zijn publiek door een orka gedood is. Dit is uiteraard heel erg, maar voor SeaWorld had het nog veel slechter kunnen aflopen. De eerste gesprekken begonnen online al enkele minuten nadat het gebeurd was. SeaWorld anticipeerde hier direct op door zich niet te verschuilen, maar het gesprek aan te gaan en open te communiceren. Kanalen als Twitter, Facebook, YouTube en hun corporate blog (postings en livestreams van persconferentie) werden ingezet. SeaWorld beantwoorde niet alle vragen en opmerkingen zelf, maar hun 10.000+ Facebook fans deden dit massaal en verdedigden het park. Dit is natuurlijk wat je als merk wilt; het opbouwen van relaties en loyaliteit. Iets waar social media uitermate geschikt voor zijn.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik kijk uit naar meerdere dingen, maar ik zal er één uitlichten. Door de komst van de iPhone is mobiel internet nu bij een breder publiek bekend. Ik ben benieuwd naar (de sociale) ontwikkelingen op dit gebied. De eerste stappen zijn gezet, maar dit raakt door bredere acceptatie in een ‘stroomversnelling’. Ik vind het heerlijk om me te blijven vernieuwen en ontwikkelen – dat houdt het wel zo uitdagend. Mobiel gaat ook weer nieuwe, mooie mogelijkheden bieden voor PR professionals.

Ik ben niet zozeer ergens bang voor. PR professionals (en organisaties!) die zich niet aanpassen aan het huidige klimaat, gaan het niet overleven. Maar dat is een eigen keuze. Ik hoop vooral dat mensen social media niet als doel, maar als een middel zien. Als je geen waarde toevoegt, dan gaan social technologieën je niet verder helpen.

Nog een vraag aan Rianne?  Je kunt haar volgen via @rvandersar op Twitter. De rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!