5 Q’s over PR met… Rick van de Weg (Havana Orange)

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Marcel van der Quast, strategy director bij de Personeelzaak in de spotlight. Deze week is dat Rick van de Weg, co-founder bij Havana Orange.

 

 

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Dat is mijns inziens een stuk minder groot dan menigeen wil doen vermoeden. Vanzelf, met social media is er een nieuw ‘kanaal’ bij gekomen om mensen te bereiken. Een kanaal met hele interessante eigenschappen, waar je geweldige communicatiecampagnes bij kunt bedenken.

Maar de kunst van PR draait en draaide altijd al om ‘influencing the influencers’. Indirecte communicatie dus. Door de communicatie via journalisten, deskundigen, dan wel anderzijds via role models zoals BN’ers te laten verlopen, wint je boodschap aan geloofwaardigheid. Dat er nu met social media een mogelijkheid bij is gekomen om klanten direct te bereiken en journalisten te omzeilen, zoals Scott dat stelt in ‘New rules of Marketing & PR’ (en met hem vele andere socmed-goeroes) is waar, maar gaat dus voorbij aan wat ik hét uitgangspunt van PR vind.

Met de komst van blogs en social media zijn er wel veel influencers zichtbaar geworden en ook wel bij gekomen. Waar Harry, de goed geïnformeerde en fanatiek sportvisser, vroeger alleen zijn kennis kwijt kon op verjaardagen en de clubavonden van hengelvereniging ‘Het Voorntje’, opent hij nu een blog en wordt tweep. Binnen de kortste keren heeft Harry duizenden vissende volgers en worden hij en zijn mening daarmee interessant voor PR.

Een PR-programma gebruikmakend van de influencers op social media vind ik dan ook wezenlijk wat anders dan communicatie direct met je doelgroep via social media.

 

Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Veel dus, want ik geloof zeker in de integratie van PR en social media. Daarom omschrijven we ons vakgebied ook als ‘community PR’. Qua methodiek liggen mediarelaties en socmed ook dicht bij elkaar. Bij het eerste draait het om nieuwswaarde, bij het laatste doorgaans om doorvertelwaarde. Het vereist een zelfde insteek die uitgaat van authenticiteit en dat wat interessant is voor je doelgroep. Dit in tegenspraak tot de meer reclamische aanpak.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik heb daar geen specifieke bron voor. Als je een beetje leuk mee tracht te doen met het leven, krijg je de beste inspiratie ‘in the wild’.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Wat ik een erg aardige vond, was het #barman-verhaal van Heineken, rond de Champions League finale Barcelona-Manchester United. Ben gek op woordgrapjes. Zo’n 2.0-woordgrap is dan wel smullen.
Ook wel een soort ‘schoolvoorbeeld’ vind ik veel van de KLM-initiatieven. Heb niet altijd het idee dat die heel erg de kern van socmed raken, maar meer gericht zijn op het genereren van goede publiciteit voor KLM als actieve socmed-partij. Social media als PR-instrument, zeg maar…

Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug me erop dat social media steeds meer in het juiste perspectief wordt geplaatst, maar ben bang dat dat nog wel even duurt en dus het podium nog wel even gevuld blijft met goeroes die rondtoeteren dat het hele leven anders wordt dankzij social media.
Waar ik me ook nog wel op zou kunnen verheugen is het werken aan een soort gestructureerde dagboek-exercitie via Foursquare. Zou ik zelf kunnen doen of voor klanten, maar ook vanuit de media zou het leuk zijn. Een soort Radio 1 Radiodagboek 2.0. Afijn… plaatsen we bij de goede voornemens 2012.

Nog een vraag aan Rick? Neem contact met hem op via Twitter @rw_havanaorange Is de rubriek ‘5 Q’s over PR met…‘ iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!