5 Q's over PR met... Rita Marapin (Network Hardware Resale)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
25-08-2011

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stondAnnelies Verhelst, Social Media & PR executive bij Isobar in de spotlight. Deze week is dat Rita Marapin, marketing manager EMEA bij Network Hardware Resale.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ouderwetse PR (PR 1.0) gaat vooral over het zenden van een boodschap, bij PR 2.0 heb je ook te maken met de feedback van de ontvanger. Het is de taak van de communicatieafdeling om hier op een goede manier mee om te gaan. Je kunt wel reageren op vragen en reacties, maar je moet ook respecteren dat iedereen een andere, en niet altijd een positieve, mening heeft over jouw organisatie.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Bij NHR zijn we recent gestart met de inzet van social media. We gebruiken momenteel de grote platformen zoals Twitter, LinkedIn, Facebook en Youtube. Alle hebben hun eigen waarde. Op Youtube hebben we bijvoorbeeld een aantal filmpjes staan die je een goed beeld geven van onze organisatie wereldwijd, Facebook gebruiken we vooral om te communiceren over evenementen en op Twitter delen we het laatste nieuws over de organisatie en de branche en reageren we op de reacties van onze volgers. De social media-tools worden voornamelijk vanuit ons hoofdkantoor in de Verenigde Staten ingezet. LinkedIn gebruiken we al langer en ook lokaal, vanuit Nederland wordt LinkedIn effectief gebruikt voor recruitment.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik vind mijn inspiratie bij iedereen die out-of-the-box durft te denken. Het is lastig op een creatieve manier social media in te zetten om onze volgers, vrienden en connecties te benaderen. Om hiervoor inspiratie op te doen kijk ik naar andere organisaties binnen de IT, brainstorm ik met ons communicatie- en PR-bureau en kijk ik naar best & worst practises in de diverse marketing- en communicatiemedia.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Het eerste voorbeeld dat mij te binnen schiet is een voorbeeld van hoe het niet moet. Carglass heeft zich jaren verre gehouden van social media. Geen online profielen en geen Twitter-account. Hier wist een ontevreden klant goed gebruik van te maken door zich als Carglass op Twitter te registreren en dit account vervolgens te gebruiken voor zijn klaagzang tegen Carglass. Dit voorbeeld laat duidelijk zien dat helemaal niet participeren in social media ook gevolgen kan hebben. Een positief voorbeeld, hoewel dit meer naar Guerrilla Marketing neigt, is de presentatie van Zeeman tijdens de afgelopen Fashion Week. Een underdog die daar op een simpele en doeltreffende manier indruk weet te maken op het publiek en de modewereld. Ik vind het geniaal, hoeveel (media) aandacht ze hiermee hebben weten te genereren.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben helemaal niet bang voor de toekomst van PR. Alle nieuwe technologische ontwikkelingen intrigeren mij, zo ook social media. Het vraagt wel om een andere instelling van organisaties en hun communicatieafdelingen. Ze moeten leren omgaan met de mondige consument en hun feedback. Je kunt de beeldvorming van je organisatie niet meer zo managen als dit voorheen kon. Vergeet niet: een sprekende klant (ook als is dit in de vorm van klagen) is beter dan een zwijgende klant. Je moet hier alleen goed op anticiperen en het als een kans zien.
Voor veel organisaties is het budget dat wordt vrijgemaakt voor PR een terugkerend discussiepunt. Door middel van social media zijn er vele nieuwe mogelijkheden om je boodschap te verspreiden zonder dat hier extra budget voor vrijgemaakt hoeft te worden. Dit is denk ik één van de voordelen die PR 2.0 te bieden heeft.

Nog een vraag aan Rita? Neem contact met haar op via Twitter: @rmarapin. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief