5 Q’s over PR met… Ronald Sutmuller (UPC)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Marco Leeuwerink van Politie Hollands-Midden in de spotlight. Deze week is dat Ronald Sutmuller, Manager Media Relations van UPC Nederland.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Ik ben niet zo van de nummers en versies, om eerlijk te zijn. Ik constateer wel het volgende. Aan de communicatiekant zie je dat organisaties en haar doelgroepen vaker rechtstreeks met elkaar communiceren en de rol van traditionele (online) media hierin steeds kleiner wordt. Tegelijkertijd communiceren deze doelgroepen meer en meer onderling over bedrijven, hun producten of diensten. Dat maakt ons werk complexer.

Aan de andere kant zijn er nieuwe tools die ons heel goed door deze complexe wereld kunnen loodsen. Door die middelen zijn we in staat kansen te signaleren en snel te handelen op issues. Bovendien maken deze middelen de resultaten van ons werk inzichtelijker dan ooit. We zullen steeds beter in staat zijn als betrouwbaar adviseur van het management team te opereren, juist doordat we het effect van onze inspanningen concreet kunnen maken.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
We willen vernieuwende technieken inzetten voor interne communicatie. Voorlopig moeten we het echter doen met bestaande systemen. Tegelijkertijd hebben we altijd gesteld dat communicatiemiddelen functioneel moeten zijn. Wat dat betreft zal de inzet van social media altijd bescheiden blijven. Hoewel we in 2009 zijn verkozen als Best Social Company, wil dat dus niet zeggen dat we alleen maar bezig zijn met social media.

Er is al meer dan genoeg geschreven en gezegd over onze inzet van social media in de externe communicatie. Daar wijd ik dan ook niet verder over uit. Behalve dat we zo’n twee keer per jaar met een online initiatief willen komen waar onze klant echt iets aan heeft. Kijk ook eens op www.upc.nl/over-upc/. Deze site hebben we recent vernieuwd. Je kunt er veel van vinden, maar we zijn hier heel transparant bezig.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik heb een oud-collega en naamgenoot die iets doet met internet. Hij heeft recent Repmen opgericht. Daarnaast zijn er diverse jonge adviseurs bij mijn vorige werkgever Hill & Knowlton erg actief met social media. Maar ik verbaas me er nog het meest over hoe creatief onze klanten zijn met social media om met ons in contact te komen. Dat is zeker inspirerend.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Kom ik terug op onze klanten. Onze diensten: internet, televisie en telefonie, worden inmiddels als basisbehoeften gezien. Bij vragen, klachten, of storingen mobiliseren klanten zich al snel via het web. Door de geschiedenis van UPC vraagt dat communicatief gezien het uiterste van ons bij het bepalen hoe wij ingaan op die informatiebehoefte van onze vaak kritische klanten. Dat spel tussen ons en de klant is interessant en inspirerend. Puurdere communicatie tussen bedrijf en klant krijg je niet.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Het web biedt ongekende mogelijkheden om je als bedrijf te positioneren en klanten centraal te stellen. Dat spel wil ik spelen om zo bij te dragen aan een positief beeld van een organisatie. Tegelijkertijd schuilt in die ontwikkeling het mogelijke gebrek aan controle over je boodschap. Je loopt het risico alleen nog maar te reageren en te corrigeren. De focus op damage controle laat dan weinig ruimte voor pro-actieve communicatie. En juist op dat laatste wil ik inzetten.

Nog een vraag aan Ronald? Je kunt hem contacten via rsutmuller@upc.nl. De rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!