5 Q's over PR met... Sabine Steen-Lakerveld (Ordina)

Blog
Interview
Jody Koehler
02-12-2010
Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Marc Dubach van Adecco Professional Staffing in the spotlight. Deze week is dat Sabine Steen-Lakerveld, PR Manager bij Ordina.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Voor mij is het grootste verschil interactie met de uiteindelijke doelgroepen. Door middel van nieuwe middelen en media zie je sneller het sentiment ontwikkelen en (potentiële) issues ontstaan. Dit betekent ook dat je daar veel directer en sneller op in kunt gaan. Het maakt het contact tussen organisaties en haar doelgroepen persoonlijker. Dat maakt de ontwikkeling van het vak ook spannend: de verhouding tussen organisatie, communicatie en doelgroepen is gelijkwaardiger. De afstand is minder groot.

Tegelijkertijd is het ook voor veel mensen even wennen: dat zie je alleen al aan de grote hoeveelheid seminars en evenementen met Communicatie 2.0 of PR 2.0 als onderwerp. Het lijkt een hype, terwijl dat geen recht doet aan de ontwikkeling. Ik vind het zonde dat je ook binnen ons vakgebied soms ziet dat mensen zich zo vol overgave op een middel als social media storten, alleen maar omdat 'iedereen het er over heeft'. Hiermee worden lessen uit PR 1.0 soms snel vergeten, terwijl de meeste lessen uit die tijd ook nog steeds van toepassing zijn. Ik zie PR 2.0 dan ook echt als een ontwikkeling, voortkomend uit PR 1.0 gecombineerd met bredere maatschappelijke ontwikkelingen. Ontwikkelingen zoals social media ontstaan vanwege die maatschappelijke ontwikkelingen. De social media zelf zijn, eerlijk gezegd, nieuwe middelen voor in de middelenmatrix. De achterliggende maatschappelijke ontwikkeling, waarin mensen bijvoorbeeld meer persoonlijk gehoord willen worden, is op veel meer onderdelen van ons vakgebied van toepassing. Hoe gaan we daar mee om? Dat maakt de fase waarin ons vakgebied zich nu bevindt juist zo spannend.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Onze betrokkenheid bij social media is tweeledig. Ordina adviseert klanten over actuele thema's, zoals klantinteractie. Daarbij spelen social media natuurlijk ook een rol. We adviseren klanten actief over de strategie, monitoring en inzet van social media. Ook organiseren we bijvoorbeeld social media lunches en games om organisaties op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met de mogelijkheden van social media.

Vanuit communicatieperspectief blijven we een business-to-business organisatie. Dat maakt de inzet van social media voor onze eigen campagnes anders dan je bij grote consumentenmerken ziet. Toch zijn we wel aanwezig. Zo zijn we o.a. actief op Twitter, zowel vanuit de professionals zelf als met een corporate Twitter-account (@Ordina). Er zijn diverse Ordina-groepen op LinkedIn, waaronder een groep voor alumni. Ook hebben we diverse blogs (www.ordina.nl/blogs) over onderwerpen die met onze dienstverlening te maken hebben.

Zelf gebruik ik de verschillende social media met name om issues te volgen, onze boodschap kracht bij te zetten en om te signaleren of, en hoe, er over Ordina gesproken wordt. Als er iets voorbij komt waar we actief mee aan de slag moeten (of kunnen), dan zetten we dat uit bij de betreffende afdeling of gaan we er zelf mee aan de slag. Overigens houden veel collega's uit alle lagen van de organisaties dit ook in de gaten. Zij attenderen mij soms ook op nieuws wat ze is opgevallen, of opmerkingen waar we misschien op moeten reageren. Dit werkt ook goed. Collega's weten over het algemeen goed in te schatten wanneer ze zelf ergens op kunnen reageren of wanneer ze, bijvoorbeeld in verband met onze beursnotering, reacties aan onze afdeling moeten overlaten. Social media is daarmee echt een 'group effort'.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik probeer via vakmedia, blogs, nieuwsbrieven en seminars op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Door regelmatig te sparren met vakgenoten doe ik bovendien veel nieuwe ideeën op. Daarnaast heb ik het grote voordeel dat er bij Ordina professionals werken die onze klanten adviseren over innovatie, klantcontact en nieuwe media. Daar kan ik natuurlijk ook veel van leren, dus ik houd regelmatig onze vragen of ideeën tegen hen aan. Daarbij kan ik ook leren van projecten die we bij onze klanten hebben gedaan: van Augmented Reality voor het Gelders en Overijssels Bureau voor Toerisme tot aan de activiteiten van Clockwork/Ordina voor The Voice of Holland. Ook bij trendwatcher Tony Bosma (@Tonybosma), partner bij Ordina, en bij het trendblog Extendlimits (www.extendlimits.nl) haal ik inspiratie.

Bovendien spreek ik nog vaak af met oud-collega's. Dan wisselen we ervaringen uit, bespreken we best practices en uitdagingen. Van dit soort gesprekken krijg ik altijd veel energie. Het is leuk en bovendien erg leerzaam om met vakgenoten de veranderingen binnen jouw vakgebied te bespreken. En om uiteindelijk te zien hoe iedereen er weer op zijn eigen manier mee omgaat.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Dat verschilt enorm. Er zijn zoveel cases, waar je allemaal iets van kunt leren. De aanpak van KLM vind ik bijvoorbeeld erg inspirerend, maar ook cases zoals die van Alaska Airlines zijn leerzaam. Het laat maar weer zien dat je soms ook gewoon kan vertrouwen op het zelfreinigend vermogen van social media. De grens is echter heel dun. Er zijn ook voldoende cases waarbij is vertrouwd op het zelfreinigend vermogen, maar waar dit vertrouwen misplaatst bleek. Dit blijven interessante cases om te volgen.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben niet zo snel bang voor verandering. Wat dat betreft verheug ik me echt op de toekomst. Ons vakgebied is zich aan het ontwikkelen. Zoals Brian Solis al aangaf, 'the Public' komt weer terug in 'Public Relations'. De interactie met doelgroepen is sneller, persoonlijker en directer. Er komen zoveel meer mogelijkheden om met elkaar in gesprek te gaan, dat maakt ons vak alleen maar interessanter en dynamischer. Op dit moment maak ik me wel zorgen over het gemak waarmee soms onderwerpen die op social media verschijnen voor waarheid worden aangenomen. Het lijkt wel alsof de wereld soms even vergeet dat iets niet per definitie waar is, alleen maar omdat heel veel mensen het roepen. De case van Carglass is daar een voorbeeld van. Tegelijkertijd denk ik dat dit inherent is aan de fase waarin we ons bevinden. Iedereen moet nog wennen, uiteindelijk zal ook dit 'probleem' zichzelf wel weer grotendeels oplossen. Het biedt voor ons vak ook wel weer erg mooie kansen. Want wanneer was de laatste keer dat we zo snel, zo direct, daadwerkelijk de dialoog aan konden gaan met onze doelgroepen? De toename aan mogelijkheden stimuleert ook de creativiteit. En dat is altijd positief!

Nog een vraag aan Sabine? Je kunt haar bereiken op Twitter via @SteenLakerveld. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief