5 Q's over PR met... Sabine van Zeijl (CélestePR)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
05-01-2012


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? In de laatste '5 Q's over PR' in 2011 stond Rick van de Weg, co-founder bij Havana Orange in de spotlight. Deze week is dat Sabine van Zeijl, oprichter en adviseur bij Celeste PR en Media

Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het verschil is dat er in de afgelopen jaren meer middelen zijn om publiciteit te genereren voor je opdrachtgever. Vandaag de dag wil je niet alleen dat de journalisten schrijven over je klanten/merken, maar ook de influencers. Deze invloedrijke mensen spelen een hele belangrijke rol binnen een bepaalde doelgroep. Zij berichten via verschillende social media kanalen en blogs over zaken die volgens hen leuk en interessant zijn. En de mening van zo'n persoon heeft een sterke invloed op de merkbeleving en imago van het product, persoon of bedrijf. Los van derden die hierover schrijven, zijn eigen social media kanalen en blogs natuurlijk ook handig. Het sneeuwbaleffect gaat via de digitale weg een stuk sneller en gemakkelijker. De boodschap komt ook geloofwaardiger over.

Social Media zullen overigens naar mijn mening binnen de PR nooit het vis-à-vis contact helemaal kunnen vervangen. Het zijn uitstekende, aanvullende middelen die invulling kunnen geven aan merkbeleving, maar het zal van je strategie en doelstelling afhangen in hoeverre en op welke wijze je deze middelen kan/moet inschakelen. Het gaat om relaties onderhouden, informeren en zo mogelijk aanzetten tot actie. De boodschap moet relevant zijn want anders wordt 'social', gauw 'a-social'; dan werkt het ook weer niet. Communicatie en PR lopen in elkaar over, tenzij je de doelgroep en je boodschappen strikt scheidt.

Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Céleste PR is zelf op verschillende social media kanalen te vinden en heeft een eigen blog 'Céleste loves...', waar lifestyle gerelateerde onderwerpen, interessante campagnes en bezoeken aan lanceringen en evenementen staan vermeld. Eigenlijk alles wat ik interessant en leuk vind.Maar daarnaast kijk ik veel rond om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen en nieuwe tools die interessant kunnen zijn voor mijn opdrachtgevers. Ik geloof dat social media nog in de kinderschoenen staat en dat we nog veel kunnen verwachten.

Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Mijn inspiratie haal ik werkelijk uit alles; Ik probeer zoveel mogelijk te lezen, te zien, te horen, te beleven en te doen. Zo struin ik dagelijks door mijn Google-reader/Facebook/Twitter/Linkedin, luister ik naar radio en kijk ik televisieprogramma's. Maar ook lees ik boeken en (vak)tijdschriften, bezoek ik (netwerk)borrels/lanceringen/openingen, ga ik geregeld op citytrip en neem maak ik deel uit van de netwerkgroep 010Zakenvrouwen. En als de kans er is om een seminar bij te wonen, dan ben ik van de partij. Alles wat om mij heen gebeurt, is voor mij een bron van inspiratie die ik doorvoer in mijn PR plannen, met social media als middel.

Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Voor elk PR-plan dienen alle middelen en technieken ingezet te worden die passen bij de opdrachtgever, doelgroep en tijd. Een goed voorbeeld vind ik van Starbucks, de Amerikaanse koffieketen, die fans/ambassadeurs maakten van hun klanten met 'My Starbucks Idea'. Het platform bood mensen de mogelijkheid om mee te denken over verbetering en innovatie voor Starbucks. De gedachten en plannen konden gedeeld worden met anderen, waar mensen op konden stemmen en hun opmerkingen over konden geven. Uiteindelijk kon je zien hoe Starbucks de ideeën in de praktijk had gebracht. Het mooie aan deze case is dat er geluisterd werd naar de doelgroep en dat zij erkenning kregen voor hetgeen zij inbrachten. En omdat zij die erkenning kregen, verspreidden zij het weer op social media kanalen en blogs om iedereen te laten weten hoe leuk Starbucks is.

Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Toekomst van PR? Wanneer het gaat om merkbeleving uitdragen, zal er altijd sprake moeten zijn van geïntegreerde communicatie. Alle communicatiemiddelen moeten dezelfde boodschap uitdragen, moeten elkaar versterken, maar ze hebben allemaal een specifieke taak binnen het geheel. De duidelijke scheidingslijn tussen communicatie en PR vervaagt misschien, maar PR heeft het beïnvloeden van de media als specifieke taak. En dat gaat in de toekomst niet veranderen, daarbij beschik je als PR bureau als het goed is altijd over meer connecties dan je opdrachtgever.

Nog een vraag aan Sabine? Neem contact met haar op via Twitter @celeste_pr Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief