5 Q's over PR met... Sander Lusink (Oger en Oger Donna)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
03-03-2011


Elke donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Marieke van der Linden, communicatie en PR manager bij NH Hoteles, in de spotlight. Deze week is dat Sander Lusink, marketing directeur bij Oger en Oger Donna.

1.Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het grootste verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 voor mij is, dat PR 1.0 echt eenrichtingscommunicatie is, terwijl PR2.0 veel meer gaat over de dialoog. Eigenlijk ben je met PR1.0 alleen maar informatie naar de consument aan het zenden, zonder dat je echt met elkaar in gesprek gaat. En nog belangrijker: zonder dat je direct hoort wat de klant er van vindt, van de klant zelf.

Met  PR 2.0 kun je echt in gesprek gaan met de klant. Je ziet direct hoe ze reageren op bijvoorbeeld een actie of nieuwe dienst en bent echt in dialoog. Je kunt online heel gericht doelgroepen benaderen en, om maar in mijn vaktermen te blijven, 'custom made' hen benaderen. Met name in de fashion branche is dit van toegevoegde waarde. Door middel van deze vorm van interactie kunnen we bij Oger en Oger Donna hierop inspelen door te reageren op de behoeften van onze klanten en doelgroep. Zo kunnen wij bijvoorbeeld met onze inkoop rekening houden met veranderende wensen of vraag naar bepaalde artikelen of merken.

Wel is het zo dat je PR 1.0 goed onder de knie moet hebben, wil je PR 2.0 kunnen toepassen. De basics blijven volgens mij namelijk hetzelfde.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Aangezien wij in de Oger Donna en Oger stores direct met de klant  in aanraking komen, doen wij dit ook in de social media zo uitgebreid mogelijk. We zitten op Twitter, Facebook, en Hyves, met Oger en Oger Donna. Met de volgers en fans die wij hebben, wisselen wij actief informatie uit.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Zelf kijk ik graag online bij diverse bloggers die schrijven over fashion, trends e.d. en websites zoals www.blueshots.nl om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast houdt ons PR bureau voor Oger Donna, Winkelman Van Hessen, ons op de hoogte van wat er speelt in PR en komen zij met ideeën en kansen hoe wij nog beter of anders gebruik kunnen maken van social media.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld? Denham Jeans vind ik een goed voorbeeld van hoe je als modelabel gebruik kan maken van social media. Zij zijn erg gericht op bloggers en weten hen telkens weer te prikkelen.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Bang ben ik niet, social media is, als je het op de juiste manier inzet, een toegevoegde waarde om in contact te blijven met onze doelgroep. Ik kijk dan ook uit naar de ontwikkelingen op dit gebied en hoe we dit voor Oger kunnen inzetten. Ik verheug me op het 'papierloos' inzetten van PR en meer transparantie.

Nog een vraag aan Sander? Je kunt hem bereiken via LinkedIn. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief