5 Q's over PR met... Sigi Simons (VBDO)

Blog
Interview
Jody Koehler
14-07-2010

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Dewi van de Wal van Smith Communicatie in de spotlight. Deze week is dat Sigi Simons, verantwoordelijk voor PR en Communicatie bij de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO).

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?

Voor mij is het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0 het einde van eenrichtingsverkeer en het begin van dialoog met je stakeholders (achterban en doelgroep). Het PR vak is veel uitdagender geworden. Je krijgt directe feedback waar je ook direct op kan reageren. Dat betekent wel dat je als organisatie transparant moet zijn. “Eerlijk duurt het langst” geldt daarbij als gouden regel. In het PR 2.0 tijdperk geldt volgens mij meer dan ooit dat je helder moet zijn over wat je wel en niet doet als organisatie en wat de overwegingen van je keuzes zijn. Blijf zo authentiek mogelijk en luister naar je stakeholders. Zo niet, dan heb je kans om daar op afgerekend te worden.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?

Social media maakt een vast deel uit van de communicatiemix van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). Ik ben begin 2009 begonnen met het inzetten van social media. Daarbij richt ik me nu vooral op de LinkedIn, Twitter en bloggen. Ik heb gemerkt dat nieuws en events posten op de ‘VBDO LinkedIn Group’ en op andere soortgelijke LinkedIn Groups, goed helpt om je exposure te vergroten. De blogs gebruik ik vooral om aan een bredere doelgroep op een eenvoudige manier over te brengen wat de VBDO dagelijks doet. (De VBDO is een NGO en vertegenwoordigt particuliere en institutionele beleggers die het belangrijk vinden dat de bedrijven waarin zij beleggen maatschappelijk verantwoord ondernemen. De VBDO maakt zich sterk voor een duurzame kapitaalmarkt die, naast financiële criteria ook rekening houdt met sociale- en milieucriteria. Dit doet zij door onderzoek, overleg en actieve aanwezigheid op aandeelhoudersvergaderingen). 

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

Ik vind inspiratie bij Frank Rozendaal, freelance online marketeer en community manager bij ASN Bank. Frank is expert op het gebied van online media, vol innovatieve ideeen en praktische online oplossingen. Ook een site als wereldburgers.tv is een goed voorbeeld. Daar zie je een integratie van nieuws, blogs en verschillende social mediakanalen.  Daarnaast praat ik graag met communicatie-experts, deel best practices en ik houd zoveel mogelijk research bij. 

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?

Starbucks vind ik een goed voorbeeld van effectieve inzet van social media. Starbucks heeft meer dan 705.000 volgers op twitter en rond de 5.500.000 facebook fans. Het succes van Starbucks is dat zij actief engagement voert met haar klanten/ volgers via social media. De communicatie naar haar klanten is open en helder. Starbucks stelt zich kwetsbaar op maar plukt daar – door haar enorme inzet op verschillende vormen van nieuwe media – wel de vruchten van wat betreft klantenbinding.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?

Ik verheug me op de toekomst in die zin dat ik nieuwsgierig ben hoe het PR vak zich verder gaat ontwikkelen. Vooral welke nieuwe manieren van communicatie gaan volgen op wat we nu hebben!

Nog een vraag aan Sigi? Je kunt haar bereiken op Twitter via @SigiSimons. Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief