5 Q’s over PR met… Thessa Mooij (Silversalt PR)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Jasper van der Hulst, communicatieadviseur bij reclamebureau Nilsson, in de spotlight. Deze week is dat Thessa Mooij, oprichter van het in New York gevestigde bureau Silversalt PR.  

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Als de definitie van PR 2.0 het gebruik van social networking is, dan is het altijd onderdeel van de campagne als ik een film vertegenwoordig met een special interest of die publiciteit op grassroots niveau kan gebruiken.  Ik heb bijvoorbeeld op het film festival van Toronto gewerkt aan THE SUNSHINE BOY van Fridrik Thor Fridriksson, een documentaire over autisme met een voice-over van Kate Winslet. Daarvoor heb ik via Twitter heel veel connecties gelegd met autisme-organisaties om ze over de film te berichten. Een ander voorbeeld is MOTHERLAND van de in Nederland wonende Amerikaanse regisseuse Doris Yeung, die tijdens Outfest (Los Angeles Gay & Lesbian film festival) in premiere ging. Voor die film heb ik me gericht op zowel LBGT als Asian-American blogs, FB pages en Twitter.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Mijn persoonlijke Facebook account gebruik ik om mijn contacten – waaronder veel journalisten – te laten weten waar ik aan werk. Maar ik probeer ze niet te overstelpen met teveel promotionele info. Soms post ik ook leuke berichten die niet met werk of film te maken hebben. Ik had laatst een Finse rugby komedie, Freetime Machos, die goede recensies kreeg in de New York Times, New York Post en ook op Reuters TV te zien was. Dat soort highlights meld ik wel. Vandaag nog was er een Newyorkse journalist die op Facebook meldde dat hij een ruimte zocht in mid-town omdat hij vlak na een persvoorstelling bij Times Square een telefonisch interview had. Ik kon hem direct helpen; dat is weer leuk contact zonder dat ik hem een bepaalde film aan het pitchen ben.

Twitter gebruik ik als uitzendkanaal om  boodschappen over mijn films de wereld in te zenden. Het werkt goed: toen ik veel over de rugby film tweette, kreeg ik ineens rugby followers. Ik heb natuurlijk zelf ook actief rugby twitteraars opgezocht om zelf te volgen. Via Twitter kan je ook contact met de pers onderhouden. Zo heb ik met een Newyorkse film criticus getweet over het WK. Ook vind ik Twitter heel handig om de journalistieke grapevine bij te houden omdat veel journalisten tweeten of hun recente werk, als ze voor een andere outlet gaan werken etc. Soms neem ik tijdelijk de Facebook en Twitter accounts van een klant over, zoals bij MOTHERLAND, voor de duur van de klus, om nieuws over de film te vermelden. Het hangt af van mijn eigen werkdruk of ik het zelf doe. Als ik me moet richten op de PR 1.0 – veel persoonlijk contact met specifieke journalisten, dan huur ik een freelancer in voor de social networking. Net zoals het belangrijk is om met de interne PR-afdelingen van festivals een goede relatie te hebben zodat ze enthousiast over je films met de pers praten, is het ook heel belangrijk om degenen goed te informeren die voor festivals de social networking doen: zo krijgen mijn films hopelijk via de FB en Twitter accounts van de festival ook aandacht. Youtube gebruik ik om er trailers van mijn films op te zetten. De links kan ik doorsturen naar journalisten en naar websites die de ‘embed codes’ nodig hebben om de trailers op hun site te zetten.  

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Veel Amerikaanse zgn. experts komen niet verder dan “Vijf tips om social media te gebruiken’ of juist veel te ingewikkelde rekenkundige theorien waarmee je zgn. het effect van social media kunt meten. Aangezien ik geen consumer PR doe of corporate communications zijn die meet-methoden voor mijn klanten niet belangrijk. Zij willen graag recensies of interviews in de key media en in de vakpers: daarvoor heb ik vooral ouderwetse PR 1.0 skills en goede contacten met bepaalde journalisten en redacteur nodig.  Ik haal mijn inspiratie uit goed geschreven stukken: Ik vind de PR-blog van website Mediabistro heel fijn qua toon en berichtgeving: http://www.mediabistro.com/prnewser/. Ook nuttig: Journalistics blog en twitter http://twitter.com/journalistics / http://blog.journalistics.com/.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Er is geen enkele film die in de picture komt door social networking alleen. Vorig jaar was ontzettend veel hype voor de low-budget horrorfilm PARANORMAL ACTIVITY, waarvan zelfs de website er expres knullig en old school uitzag. Maar er zat gewoon een joekel van een Hollywoodstudio achter die waarschijnlijk tientallen zo niet honderde mensen heeft betaald om te bloggen en tweeten. Op dit moment is de Zweedse film THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO hier een enorm fenomeen. De distributeur tweet regelmatig over de vele publicaties die over de film EN het boek schrijven: http://twitter.com/musicboxfilms. Ook dat succes is het gedeeltelijk het resultaat van ouderwetse PR: de actrice overlaten vliegen met steun van het Zweedse Filminstituut en veel interviews laten doen. Door hele kleine films wordt social networking gebruikt door de filmmaker zelf om vanuit de grassroots een publiek te vinden. Hierover vind je veel op dit blog: http://trulyfreefilm.hopeforfilm.com/.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik werk in een hele gespecialiseerde niche, waarin trouwens PR steevast publicity wordt genoemd. Gebruik het woord ‘PR’ tegen een marketing of sales manager in de filmindustrie en ze kijken je met scheven ogen aan. Ik zie de werkmethoden niet direct veranderen, maar als er een PR 3.0 om de hoek staat, dan doe ik daar enthousiast aan mee. Ik startte mijn bedrijf Silversalt PR drie jaar geleden, vlak voor de economische crisis. Daar heb ik gelukkig geen last van gehad. Sterker nog, het bedrijf is flink gegroeid en sommige van mijn vaste klanten komen zowaar uit de IJslandse filmindustrie, die het zoals je je voor kunt stellen, nu nogal moeilijk heeft. Ik zie wel film- en media-bedrijven behoorlijk inkrimpen: grote distributeurs of sales agents (die wereldwijd films verkopen) stoten hun inhouse PR-afdelingen af. Vervolgens komen die publicists op de vrije markt als freelancers terecht. Sommige van mijn vaste pers-contacten zijn helaas ook wegbezuinigd, maar veel van hen vinden vooral bij websites nieuw werk. Bijvoorbeeld onlangs ontslagen journalistieke zwaargewichten van Variety zijn beland bij indiewire.com en filmbiz.asia. De veranderingen in de traditionele media zorgen er voor dat outreach naar doelgroepen via social networking en grassroots veel belangrijker gaan worden.

Ik maak me zorgen om het medium film zelf (celluloid, grote doeken, bioscoopreleases) dat op het punt staat om kleiner, digitaler te worden. Ook gaat illegaal downloaden een veel groter probleem worden. Ik heb dat van dichtbij met muziek meegemaakt omdat mijn man internationale marketing in de muziekindustrie doet. Van die branche is inmiddels niet veel meer over, dankzij illegaal kopieren en downloaden. Als reactie op de veranderde market zijn de meeste bedrijven aan het inkrimpen. Voor bepaalde moeilijke arthouse titels zijn vaak geen partijen die ze aan willen kopen. Dat soort films worden ‘festivaltitels’ genoemd omdat hun enige vertoning op filmfestivals plaatsvinden. Traditionele distributeurs kunnen geen risico’s meer lopen, terwijl de infrastructuur van digitale rechten (video-on-demand) nog niet robuust genoeg is. Omdat Silversalt PR in festivals is gespecialiseerd, kan het daardoor juist doorgroeien. Veel filmmakers of producenten – mijn klanten – hopen via een publicist toch zichtbaar te worden.

Nog een vraag aan Thessa? Je kunt haar bereiken op Twitter via @silversalted. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!