5 Q's over PR met... Tom de Bruyne (Boondoggle)

Blog
Interview
Arusha Mau-Asam
08-12-2011


Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Emma van der Klooster van Emmamedia in de spotlight. Deze week is dat  Tom de Bruyne, managing director bij Boondoggle.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
PR2.0 gaat voor mij over de evolutie van PR als Press Release naar PR als Public Relations. Door de komst van het internet bereikt nieuws en inhoud ons niet meer op de top-down manier van de massamedia, maar zingt content rond in netwerken van mensen. Dat betekent dat PR bureaus moeten nadenken over hoe ze stuff kunnen creeëren die mensen op het facebook delen, of waarover ze twitteren, of waarrond ze hun vrienden en volgers mobiliseren. En waarbij de massamedia misschien pas in tweede instantie het verhaal oppikt.

 2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Veel. Wij delen heel veel van wat ons inspirereert op twitter. Daar creeër je heel veel goodwill mee.Daarnaast organiseren we elk kwartaal een seminar met als titel What Makes You Horny, waarbij de sprekers in 15 minuten 10 ideeën moeten delen, waarbij elk idee worth a tweet moet zijn. We nodigen alleen via Twitter uit. #wmyh zorgt voor een storm aan tweets en nieuwe volgers.3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?

 4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
  • Shocking Barack
  • Onze KLM-surprise case die als beste cross-mediale case bekroond werd op de spinawards. Voor mij is dit een schoolvoorbeeld van PR2.0
5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
  • omdat we steeds dover en blinder worden voor reclame, wordt PR de belangrijkste discipline van de toekomst.
  • PR bureaus zullen steeds meer concurrentie krijgen van new school bureaus die merken interessante en opmerkelijke dingen laten doen.
  • Creativiteit wordt dus steeds belangrijker in PR.
 

Nog een vraag aan Tom? Neem contact met hem op via Twitter @tomdebruyne Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar arusha@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief