5 Q's over PR met...Bert van Plateringen (Dolfinarium)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
23-12-2010
Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Kraamkamer is een initiatief van het Dolfinarium dat in 2009 is gestart. Via deze site kunnen bezoekers interactief op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen van onze baby's, peuters en moeders en uiteraard  de trainers. Verder is er een livestream van de kraamkamer van ons dolfijnenverblijf. Moeder en jong zijn hier 24 uur per dag te volgen.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Binnen onze Marketing afdeling is veel interesse voor Social Media en PR. Ik ben de enige die verantwoordelijk is voor PR en Social Media binnen het Dolfinarium maar ik kan veel sparren met mijn collega's. Daarnaast lees ik veel blogs en interessante artikelen over de ontwikkelingen binnen Social Media.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
In positieve zin vind ik dat KLM het erg goed doet. In wat minder positieve zin was Carglass veel in het nieuws door de hoax op Twitter.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Bang zijn is nooit een goed uitgangspunt. Ik kijk uit naar de toekomst van PR 2.0. De ontwikkelingen gaan zo snel. Wij maken niet meer het nieuws, het nieuws maakt ons. Het is voor de PR afdelingen de uitdaging om hier actief in mee te gaan en kansen te zien. Scherp en alert zijn op trends en ontwikkelingen. Het grote voordeel is dat je direct weet hoe de consument over je product denkt. Een PR manager zal dagelijks creatief en snel moeten reageren. Gebeurt dit niet dan kan het vervelende gevolgen hebben. De Carglass case is hier een goed voorbeeld van. In plaats van krampachtig te zijn in hun reactie had Carglass hier op een creatieve manier mee om moeten gaan. Er lagen voldoende kansen om de hoax een positieve draai te geven.

Nog een vraag aan Bert? Je kunt hem bereiken op Twitter via @bevanpe Is de rubriek '5 Q's over PR met...' iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!