5 Q's over PR met...Serena Alders (Winvision)

Blog
Interview
Marie Louise van Dorp
01-09-2011

Iedere donderdag interviewen wij een PR of communicatie professional voor de rubriek '5 Q's over PR met...'. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond stond Rita Marapin, marketing manager EMEA bij Network Hardware Resale in de spotlight. Deze week is dat Serena Alders, marketing communicatie manager  bij Winvision.

1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?
Het belangrijkste verschil is natuurlijk dat er veel meer interactiviteit zit in PR2.0. Van zenden en afwachten, is het nu gericht communiceren geworden. Dankzij social media weet je veel beter wie je 'luisteraars' zijn, wat ze doen en waar hun interesses liggen. PR-activiteiten beginnen zo op relatiemanagement te lijken. Je kunt bovendien je relaties inzetten bij het verspreiden van je boodschap.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Wij zijn vooral actief op LinkedIn, Twitter en Youtube. Van Hyves weten we dat daar onze doelgroep niet zit en over de inzet van Facebook twijfelen we nog. Het kost veel tijd en energie om daar goed gebruik van te maken en die ontbreken momenteel nog. We zetten LinkedIn en Twitter in voor arbeidsmarktcommunicatie, om nieuwsberichten de wereld in te helpen en evenementen te ondersteunen. Veel medewerkers twitteren over hun IT-klussen en -klanten en over interessante ontwikkelingen en ze RT'en vaak onze aankondigingen en  nieuwsberichten. We hebben geen dichtgetimmerde strategie voor de inzet van social media. Het gebeurt bij Winvision vooral op basis van gezond verstand en dat gaat goed. Het is een van de kanalen om te communiceren.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Ik volg een aantal IT-bedrijven op Twitter en LinkedIn  om te kijken hoe zij de zaken aanpakken. Daar leer ik van wat de mogelijkheden zijn en soms wat je beter niet kunt doen. En er zijn natuurlijk veel interessante bloggers en twitteraars. Frankwatching is een voorbeeld van zo'n online plek waar je ideeën opdoet en waar je geïnspireerd raakt om social media creatief en effectief in te zetten. Ons communicatiebureau is daarnaast een belangrijke bron van ideeën en een sparringpartner voor de inzet van PR2.0.

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
Ik vind de manier waarop KLM social media inzet een voorbeeld van hoe je echt gebruik maakt van de mogelijkheden. Er staat een mooi filmpje op Youtube over de campagne van KLM om passagiers op Twitter te volgen en hen kleine attenties te geven. Dat is wel een heel gelikt filmpje, maar als je @KLM volgt, dan zie je dat ze in werkelijkheid ook heel dicht op hun twitterende  passagiers zitten. Vragen die je op Twitter stelt, worden direct beantwoord en iemand hoeft onderweg met KLM maar een kleine hobbel ondervonden te hebben (en erover te twitteren) en ze reageren direct. Dat kost permanente mankracht en tijd, maar het scoort ongelofelijk. Nu is het wel echt een consumentencase, die je niet direct kunt omzetten naar een b-to-b-omgeving. Maar het zegt in ieder geval iets over de reikwijdte van social media.

5. Als we kijken naar de toekomst van PR; waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik ben niet zo snel ergens bang voor. Ik zie vooral veel mogelijkheden om nog beter gebruik te maken van de interactiviteit. Social media zijn nu al een belangrijk, laagdrempelig en relatief goedkoop PR-kanaal en dat wordt alleen maar meer. Tegelijkertijd moet je als organisatie ook van het idee af dat je die media onder controle kunt houden. Een klant of een wildvreemde die iets slechts over je te melden heeft, heeft direct een podium. Wij monitoren dat wel en reageren direct. Maar tot nu is het eigenlijk alleen maar positief als ik iets lees over Winvision.

Nog een vraag aan Serena? Neem contact met haar op via Twitter: @serenaalders. Is de rubriek '5 Q's over PR met...'  iets voor jou? Stuur een mailtje naar marielouise@coopr.nl. And don't be shy to say why!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief