5 Q’s over PR met…Wouter Glaser (Hyves)

Elke donderdag interviewen wij een Nederlandse professional voor de rubriek ‘5 Q’s over PR met…’. Met deze serie willen wij wat verdieping aanbrengen in het veranderende PR vak. Met behulp van 5 vragen gaan we onder andere in op PR 2.0 ontwikkelingen en de toekomst van het vak. Maar ook, welke cases zijn interessant? Waar ligt de inspiratie? En wat leert de praktijk? Vorige week stond Jojanneke van den Bosch, adviseur online communicatie en social media, ondernemer en oprichter van Eos Online Communicatie. in de spotlight. Deze week is dat Wouter Glaser,Communicatie & PR Manager bij Hyves.


1. Wat is voor jou het verschil tussen PR 1.0 en PR 2.0?

Het is op dit moment een interessante tijd voor mensen werkzaam in het PR vakgebied. Waarvan er drie in het oog springen:

Er is een grote verschuiving gaande van het vertellen van boodschappen.
Stond PR eerst voor het verzenden van boodschappen aan voornamelijk journalisten, vandaag de dag staat het voor haar afkorting: Public Relations. Oftewel de dialoog aangaan met beïnvloeders. Of dat nu een mondige consument, een hippe blogger of een journalist van een krant is.

De manier waarop de dialoog gefaciliteerd wordt is aan veranderingen onderhevig.
Ondanks de toename van het aantal beïnvloeders is het aanbod van bedrijven, producten en organisaties die schreeuwen om aandacht nog groter geworden. Meer persberichten sturen en/of een grote ongesorteerde medialijst gaan niet voor die aandacht zorgen. De grote vraag is hoe zorgt dat je boodschap zo relevant en persoonlijk mogelijk is en bij de juiste personen terecht komt?

Weet wie je moet beïnvloeden
Goede en persoonlijke relaties met beïnvloeders spelen ook een belangrijke rol in succesvolle PR, zeker in deze tijd. Sociale netwerken geven PR-managers en consultants van deze tijd als het ware een Zwitsers zakmes voor het aangaan en onderhouden van relaties met beïnvloeders en het in kaart brengen van reacties over en op je merk of product.

2. Wat doe jij met social media binnen jouw organisatie?
Hyves is als sociaal netwerk natuurlijk zelf op en top bewust van het belang van social media. Op dit moment is er een sectie op Hyves waarbij een selectie van de publicaties over Hyves in de media langskomen: Deze sectie willen wij binnenkort uitbreiden naar een plek waar beïnvloeders op de hoogte kunnen blijven van Hyves door middel van social media releases over nieuwe producten  en blogs van een aantal medewerkers. Dit moet een centrale plek worden waarbij journalisten relevante informatie kunnen vinden over Hyves.
Naast het inzetten van Hyves maakt Hyves ook volop gebruik van Twitter. Alle officiële berichten gaan via het @Hyves kanaal, campagneberichten via @hyvescampagne en sinds één maand is daar ook een webcare team bijgekomen in de vorm van de @hyvesangels . De twintig community managers van Hyves (ook wel Hyves Angels genoemd) werken zeven dag per week en beantwoorden via de site zo’n 750 vragen per dag. Omdat er ook op Twitter veel vragen binnenkwamen hebben we besloten om de Twitteraars te wijzen op de helptopics in de FAQ en vanuit het @hyvesangels account  te beantwoorden.

Er zijn momenteel een aantal mispercepties over Hyves, onder andere over de omvang van het bedrijf (160 medewerkers) en het bereik (7,8 miljoen unieke bezoekers Comscore juni 2010). Meningen hierover ontdek ik via onze media, online en Twitter monitoring en acteer daarop. Bijvoorbeeld door de persoon in kwestie uit te nodigen voor een lunch en een rondleiding. We kunnen eigenlijk wel de conclusie trekken dat social media een onuitputtende bron van contacten en communicatiemogelijkheden biedt voor iedereen die werkzaam is in het PR vakgebied.

3. Bij wie of waar vind jij inspiratie als het gaat om PR en social media?
Perlita Fränkel van MCS heeft mij de eerste stapjes op PR gebied geleerd. Daarna ben ik in de leer gegaan bij Thomas Creemers en Anton-Jan Thijssen. Op dit moment ga ik zo nu en dan naar een bijeenkomst van de Social Media Club Amsterdam en laat mij daar inspireren door zowel de sprekers als de leden. Verder Scott Monty , die voor Ford het social media stuk heeft opgezet (zie 4).

4. Welke PR 2.0 case vind jij een schoolvoorbeeld?
In PR is continueiteit een belangrijk onderdeel. Relaties bouwen staan immers centraal en deze bouw je langzaam op. Daarom vind ik de social media news room van Ford een schoolvoorbeeld van hoe je op een goede manier relaties onderhoudt met een grote groep beïnvloeders. Via http://www.thefordstory.com/ kun je alles rondom het bedrijf Ford volgen. Van een timeline over updates van de Ford Fïesta tot aan alle berichten over sociaal verantwoord ondernemen, alle informatie is daar, deelbaar en discussieerbaar. De integratie met sociale netwerken zoals Twitter is over de hele site doorgevoerd.

5. Als we kijken naar de toekomst van pr: waar verheug jij je op en waar ben jij bang voor?
Ik verheug mij op nog meer gebruik van social media in de communicatie. Daarnaast op de verandering die ik bij vraag 1 beschreef van de focus van de journalist naar beïnvloeders in het algemeen.
Een van de belangrijkste competenties in PR is dat je weet in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Ik zie de toekomst daarom graag positief tegemoet.

Nog een vraag aan Wouter? Je kunt hem bereiken op Twitter via @wouterglaser. Is de rubriek ’5 Q’s over PR met…’ iets voor jou? Stuur een mailtje naar jody@coopr.nl of jos@coopr.nl. And don’t be shy to say why!

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!