5 redenen om geen PR-bureau in te huren

Blog
Opinie
Jos Govaart
24-08-2011

Op dit blog gaat het veel over alle goeds dat pr kan brengen. Soms zie ik ook wel eens organisaties waar PR niet echt bij past. Of zijn er mensen bij organisaties die iets verwachten van PR wat niet terecht is en past bij de functie die PR heeft. Het is aan PR-bureaus om te duiden wanneer een klant er nu wel goed aan doet om PR in te zetten en wanneer een andere keuze wellicht beter is. Ook dat is goed advies en levert je uiteindelijk meer op dan het korte gewin van een klant die je later snel verliest.

 

 

  • PR is geen goedkope advertising
    Ik zou eigenlijk liever zeggen: ,,You think PR is Cheap Ass Advertising? Well, it's not!" Maar dat is vast taalverloedering. Hoe dan ook. PR das goedkoop. Mensen die dat zeggen maken het vakgebied PR ook vaak lekker smal. PR = Free Publicity. En free is gratisj en dus hartstikke goedkoop! Wrong guess. Bij PR komt de kwaliteit van het werk nog meer aan de oppervlakte dan bij advertising. Bij advertising kun je nog schijnsucces boeken. De media-inkoop heeft ervoor gezorgd dat de arbri'tjes, advertenties en grp-tjes puik geregeld zijn. Goede PR vereist creativiteit en soms ook tijd. En dat is allesbehalve gratis.
  • Je durft niet met journalisten en bloggers te praten
    Je wil publiciteit. Want daarvoor heb je een pr-bureau ingehuurd. Maar dan ineens belt je vertrouwde pr-adviseur je op. Een redactielid van een radioprogramma wil je in de uitzending. Over een onderwerp waar je veel over weet en goed over kunt vertellen. De plankenkoorts neemt toe. Want die vervelende journalisten zijn toch altijd uit op iemands hoofd. Of een andere variant. Nadat je pr-adviseur een hoop positieve publiciteit voor je geregeld heeft, is een journalist ineens op het spoor gekomen van iets wat niet helemaal deugt. Je duikt weg, wil niets zeggen en laat je pr-adviseur in de steek.
  • Je hebt geen tijd
    Face it. Het inhuren van een PR-bureau gaat je tijd kosten. Al kent het bureau de markt waar je in zit vreselijk goed en zijn alle media- en bloggersrelaties prima in orde. We hebben je tijd nodig. Tijd om te weten wat er speelt in je organisatie. Tijd om je beter te leren kennen. Tijd om erachter te komen wat de toon is die bij jou past. Tijd om verhalen te spotten en maken. PR over de heg gooien zal over lange termijn niet effectief blijken te zijn.
  • Je hebt geen kleur
    Verhalen vertellen en nieuws maken, dat is ons werk. Daar hebben we soms weinig voor nodig, soms iets meer. Maar een verhaal zit in jou, in je persoonlijkheid, in de geschiedenis van je bedrijf. Er moet iets zijn waardoor je anders bent, waardoor er nieuwswaarde in je zit. Of er moet content zijn waarmee jouw klanten verder komen. Dat betekent dat je moet durven kiezen. Kleur bekennen dus. In PR moet je gevoelsmatig meer met je billen bloot dan bij advertising. Want bij advertising is het vaak in een creatieve, wat afstandelijke vorm gegoten. Bij PR is het vaak echt, dichtbij, menselijk. En dat is eng. Of niet?
  • Je deugt niet en je weet het!
    "If your business sucks, PR can't fix it!". Elk online georienteerd PR-bureau zal de vraag wel eens krijgen. "Er staan veel negatieve berichten over mijn organisatie op Internet, kun je die wegpoesten voor ons?". Sommige bedrijven is niks te gek. Alle gratis persberichtenservices, journalisten platspammen, het maakt ze niks uit. Hoe meer content, hoe beter. Als je van plan bent om de problemen die erachter zitten echt aan te pakken, dan heb je iets aan een PR-bureau. Wil je alleen wegpoetsen, bel dan een loodgieter. Die kunnen lekken beter dichten dan een PR-bureau.

     



  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief