5 tips om PR in te zetten voor merkpositionering

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
19-06-2014
Marketing PR, Event PR, Stunts, allemaal super sexy vormen van PR waar graag over wordt gesproken en die als kers op de slagroom ook nog een award of twee in de wacht slepen. De voor sommige minst aantrekkelijke vorm 'strategische PR' is echter onmisbaar, zeker wanneer je merken wilt versterken via PR. Maar hoe dan?

Stupid simple
Kan PR meer zijn dan een simpel 'persberichtje'? Obviously! Waar marketing met name zorgt voor aandacht, zorgt PR voor inhoud. Zorg hierbij voor continuïteit en je werkt al aan de merkpositionering. Zo simpel? Simpel is PR bijna nooit, zeker niet met een paar criticasters in huis, maar in de basis: jazeker. Deze 5 tips (vragen) helpen in het neerzetten van een PR strategie voor merkpositionering.

1. Wat is de stip op de horizon?
In de haast van productlanceringen, eventjes, shows en meer lijkt de langetermijnvisie niet altijd hard aanwezig te zijn. Toch is dit de basis om met PR bij te dragen aan merkpositionering. Zonder stip om naartoe te werken, geen  gedegen bijdrage aan de positionering. En ook: waarom ligt die stip daar?

2. Wat is de kernboodschap?
Naast alle sub boodschappen van de directe communicatie, zit er altijd wel een onderliggende kernboodschap in die altijd weer terugkomt of waarop een sub boodschap te toetsen is. Dit betekent niet dat je altijd en overal precies dezelfde boodschap, in praktisch dezelfde zinsnede terug moet laten komen, maar het moet wel resoneren. De kracht van herhaling zorgt ervoor dat iets 'blijft hangen'.

3. Welke doelgroep spreek ik aan?
Hoe specifieker je bent in de doelgroep bepaling, hoe gerichter je kunt communiceren. Niet alleen de standaard 'boodschappers 20-45 jaar', maar verder dan dat. Wat zijn de interesses, wat zijn de drijfveren en waar wonen ze? Dit weten heeft niet alleen impact op de doelmedia, maar ook tone-of-voice, beeldgebruik en zelfs timing. Wat ga jij iets heel hard communiceren als jouw specifieke doelgroep lekker op vakantie is?

4. Wat is mijn tone-of voice?
De keuze voor taal is enorm bepalend en dat begint al bij een persbericht, laat staan op social en de eigen kanalen. Tenenkrommend populistisch taalgebruik, of overdreven dogmatisch terwijl het niet klopt? Ai. Laat staan de toon van beeld.

5. Wat zijn de beste middelen?
Pas als alle vijf bovenste zaken zijn bepaald (en dan nog vele subonderdelen) ga je kijken naar de middelen. Puur vertrouwen op het oude vertrouwde persbericht in een nieuw (social) jasje? Of toch interviews pitchen, storytelling, vol op content marketing via 'eigen' kanalen en event PR? Het moet kloppen binnen het totaalplaatje, de perceptie versterken en voortborduren om de onderliggende strategie. En natuurlijk de timing van inzet van middelen en communicatiemomenten van (sub)boodschappen.

Consistentie is key wanneer je PR in wilt zetten voor de merkpositionering en consequentie van alles wat uit de bovenste 5 vragen komt ook. Het is een on-going proces dat zich continu blijft door ontwikkelen. Zo heel af en toe, of wanneer het passend is vaker, kan er best wat PR 'sexyness' tussen zitten dat wel degelijk

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief