5 tips voor het onderhouden van een sociaal profiel in drukke periodes

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
12-12-2013
Werkdruk & social media gaan lang niet altijd goed samen. Drukte betekent prioriteiten stellen en bij N=1 betekent dat negen van de tien keer focus op klantwerk en geen ruimte voor sociale activiteiten. On- en offline. Want wat is nu belangrijker? Een sociaal profiel voor jezelf opbouwen of kwalitatief werk afleveren? Met een declarabeliteit van 170 procent is het niet zo verrassend dat er de afgelopen maanden weinig tijd was voor bloggen, twitteren, facebooken en instagrammen. En in social media land ben je dan dus al snel verdwenen.

Mojo
Hoe behoud je dan toch je sociale mojo en drukke periodes? Mij is het niet gelukt om het op pijl te houden, met name op Twitter ben ik lang stil geweest, maar het heeft me wel gedwongen te kijken naar hoe ik dat de volgende keer aan wil pakken.

Basis
Net als dat een huis een fundering nodig heeft om op te steunen, heb je ook online een goede basis nodig. Wanneer je normaliter wel actief bent online, content deelt die anderen blijkbaar interessant vinden want je krijgt reacties, likes en retweets, dan ben je ook niet zo snel verdwenen bij ietsje minder activiteit. Helemaal verdwijnen is alleen niet zo slim. Dat brengt me op het volgende.

Onderhoudsdosering
Een nieuw merk heeft meer investering nodig dan een bestaand merk. Waar Coca-Cola directe herkenning heeft bij de begin tune en dit geheugen eigenlijk alleen moet blijven triggeren door hier en daar wat awareness te stimuleren, moet het merk van Lidl zich nog helemaal opbouwen. Datzelfde principe kun je toepassen op je eigen persoonlijke profiel. Is de basis dus goed en heb je al (iets) van profiel, werk dan in drukke periodes voornamelijk aan de onderhoudsdosering. Neem 10 minuten de tijd om Twitter te volgen en/of je favoriete nieuwsbrieven te lezen, hier zit zeker wel iets in om te retweeten.

Prioriteiten
Alle netwerken onderhouden in de drukke periodes, dat is natuurlijk helemaal onbegonnen werk. Maar de focus leggen op 1 of 2 kanalen, dat is nog wel te doen. Misschien iets minder intensief dan normaal, maar met een paar posts per week kom je al een heel eind op de toch iets langzamere kanalen zoals Facebook en Instagram.

Zoek interactie
Het delen van een interessante link is leuk en een retweet aardig, maar de interactie aangaan met een van je volgers is nog relevanter. Hiermee investeer je namelijk in de relatie in plaats van in het luchtledige te posten.

Sla terug!
Ben je weer helemaal uitgegaard en 'back in business'. Kom dan sterk terug, stof de sociale mojo weer af en probeer de normale flow weer zo snel mogelijk op te pakken en doe nog net even iets meer moeite om echt relevante posts te plaatsen.

Zelf ga ik er eerst even 3 weken tussenuit om wat inspiratie op te doen en de creatieve mojo een impuls te geven. Tot 2014!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief