5 Tips voor succesvolle festivalsponsoring & PR

Blog
Opinie
Shelly Delwel
13-08-2013
Met Pinkpop, Oerol, North Sea Jazz, Appelsap en Loveland achter de rug is het festivalseizoen natuurlijk al in volle gang. Maar einde van de week is het zover, dan is Lowlands aan de beurt! Op het populaire Nederlandse festival, dat dit jaar binnen drie kwartier was uitverkocht, komen 55.000 mensen samen om een weekend lang te genieten van muziek, sfeer, eten, drinken en hopelijk de zon.

Een mooie gelegenheid om aanwezig te zijn als merk, toch? Natuurlijk zijn er veel merken die succesvol festivals sponsoren, maar er komt wel het een en ander bij kijken. Vraag je dus eerst af wat je wilt bereiken, of de doelgroep aansluit en wat je kan bieden? Hierbij enkele tips & tricks voor een succesvolle sponsorsamenwerking.

1. Aansluiting doelgroep?
Check allereerst of de bezoekers van het festival wel aansluiten bij jouw doelgroep. Zo is Zwarte Cross het grootste festival ( 162.795 bezoekers) van Nederland waar rockers, motorliefhebbers en tukkers samenkomen. Een groot bereik dus, maar daar moet je als Prada natuurlijk niet zijn, dan sla je de plank volledig mis.

2. Wees relevant zijn
Festivalgangers gaan naar een festival om een leuke tijd te hebben en zitten niet te wachten op reclame, tenzij je hen iets extra's biedt. Hi doet dat goed. In eerste instantie lijkt de link met Hi en festivals wat uit elkaar te liggen, maar door een beleving te bieden worden zij opeens heel relevant op het event. Zo hebben zij een Chill & Charge area gecreëerd waar je gratis jouw mobiel kunt opladen en tegelijkertijd even kunt relaxen. Slim bedacht!

3. Beleving bieden
Om de festival experience te maximaliseren kun je de festivalganger een extra beleving bieden. Zo heeft Converse een compound opgezet, waarbij je door designers of zelf jouw sneakers kan pimpen. Daarbij kun je een foto met je vrienden maken bij de photobooth.

4. Haal eruit wat erin zit!
  • Samenwerkingspersbericht
    Als je eenmaal besloten hebt om een samenwerking aan te gaan met een festival dan kun je beginnen met de PR. Wacht dus niet tot het festival zelf. Maar stuur direct een samenwerkingspersbericht uit.
  • Kaartjes weggeven
    Als partner krijg je altijd kaartjes voor het festival. Deze kan je beschikbaar stellen voor relaties, maar natuurlijk ook voor consumenten. Natuurlijk is het mogelijk om hier winacties met media voor op te zetten, maar het is nog leuker om er ook een activiteit voor de consument aan te koppelen hoe zij de kaartjes kunnen winnen. Deze content kan weer gebruikt worden voor je eigen social media kanalen. Een leuk voorbeeld daarvan zijn de Festival Challenges van Grolsch. Ook kun je de kaartjes gebruiken om direct sales te vergroten. NRCNext doet dit door kaartjes te verloten bij een abonnement van hun krant.
  • If you can't beat them join them
    Omdat vele merken tegelijk een festival sponsoren is het moeilijk om journalisten geïnteresseerd te krijgen in alleen jouw verhaal. Zorg dus dat je nog enkele concepten van andere merken pitcht bij media. Op deze manier kunnen zij een breder verhaal schrijven 'over hoe merken vertegenwoordigd zijn op festivals'.


5. Eigen festival opzetten
Als je echt genoeg geld hebt als merk kun je natuurlijk ook gewoon zelf een festival opzetten. Doe eens gek. Zo heb je de regie helemaal in handen en ben jij de enige sponsor zoals Amstel dat doet met de Vrienden van Amstel live.

Heb jij nog tips & tricks laat het mij weten!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief