5 vragen om te bepalen of je een blogger wel of niet zou moeten betalen voor publiciteit

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
05-06-2014
Bloggers en online influencers worden steeds belangrijker in de communicatie richting een specifieke doelgroep en/of rondom een specifiek thema. Met hun persoonlijke ervaring, ideeën of inzichten weten ze duizenden mensen te boeien en aan zich te binden. Hiermee hebben ze een enorme impact op hun doelgroep. Grote blogs hebben in sommige doelgroepen haast een grotere invloed dan traditionele media en weten zich in rap tempo te professionaliseren. Inmiddels is het echt een serieuze beroepsgroep bestaande uit professionals die hier echt hun vak van hebben gemaakt. En dus zeer interessant voor PR'ers. De vraag reist dan ook vaker: moet je een blogger betalen voor publiciteit of niet?

In de race om publiciteit wil iedereen een graantje meepikken van de populariteit van grote blogs. Toch heerst er nog altijd enige twijfel over het belang van een blogpost en worden bloggers niet altijd even serieus genomen. Enerzijds heeft dit wellicht te maken met de wildgroei aan blogs, anderzijds met het toch nog redelijk traditionele denken. Het is 'aardig' als een blog interesse toont, maar als je hier echt serieus op inzet of zelf aangeeft dat er een bepaald budget voor wordt gevraagd word je -geloof me- redelijk verbaasd aangekeken.

Kop en schouder
Maar er is een groot verschil tussen 'blogs' en 'blogs'. Van eendagsbloggers die 'het' er een beetje bijdoen, enkel schrijven om te profiteren van gratis reisjes, spullen en toegang tot events, tot bloggers die het echt groots aanpakken. Deze laatste soort steekt er met kop en schouders bovenuit. Groeien uit van blogger tot mediaondernemer en zijn in iedere tak van sport te vinden. Denk aan bijvoorbeeld Mascha Feoktistova, Annic van Wonderen, Serena Verbon en Cynthia Schultz in 'fasion & beauty'. Danique Hoofwijk en Anna Nooshin in 'lifestyle'. Monique van Loon, Frances Lichtenberg, Sabine Koning, Nina de Bruin en Elise Gruppen in 'food'. Henk de Hooge, Marco Derksen, Frank Janssen en Erwin van der Zande in de marcomm hoek. De inmiddels gevestigde orde inspireert ander bloggers om ook echt een professionaliseringsslag te maken en zo is er een grote range aan interessante upcoming bloggers.

Deze bloggers hebben er hun beroep van weten te maken en werken klokje rond om de immers kritische lezer te voorzien van fijne stukjes leesvoer, vlogs, fotoreports en meer. Sommigen krijgen regelmatig 'goodies' en leuke uitnodigingen, maar daarmee komt er natuurlijk geen brood op de plank. Via bannering ontvangen ze inkomsten, maar ook via advertorials, activaties op maat of het koppelen van naam & gezicht aan een campagne of merk. Zo maakte Cynthia Schultz korte beautytips voor de zender TLC en organiseerde Red Banana's (o.a. DutchCowboys, MobileCowboys en Travelvalley) een E-trip waarin allerlei gadgets en de locatie centraal stonden.

Give me the money
Er is dus een groot verschil in het soort blogs, maar er kan niet ontkend worden dat er een verscheiden aantal echt grote, serieuze, interessante en relevante blogs zijn. Leg je een toch wel heel commercieel bericht neer, met een heel scala aan voorwaarden of wil je een blogger koppelen aan je merk of campagne dan is het niet zo gek dat de blogger om een vergoeding vraagt. Heb je iets dat een goede match heeft met het blog, iets dat echt relevant of interessant is, iets dat makkelijk eigen gemaakt kan worden door de blogger, iets waar de blogger door eigen ervaring makkelijk een eigen invulling aan kan geven en waar de blogger zelf ook echt enthousiast van wordt, dan kun je voor jezelf bepalen dat je dan niet overgaat tot een commerciële deal. Of er is simpelweg geen budget voor. Wees in ieder geval vooral relevant, probeer mee te denken, opties open te houden en biedt iets interessants dat hij of zij echt leuk vindt. Verwacht alleen niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.

5 basis vragen die je jezelf kunt stellen om te bepalen wel/niet te betalen:
  • Hoe waardevol is de blog voor het merk/het product?
  • Ben je overtuigd van de redationele waarde van het onderwerp of de activiteit?
  • Stel je bepaalde voorwaarden of laat je het moment van publiceren en de content over aan de blogger?
  • Biedt je de blogger iets exclusiefs of staat het al overal/heeft iedereen het al gedaan?
  • Wil je de blogger inzetten als gezicht van een merk of campagne?
  • Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief