538 likt hotdog: to like or not to like

Blog
Coopr Nieuws
Paulien Viola
30-07-2014
Twee weken geleden begon op Twitter de ophef over die opvallende posters van 538. "Die 538 Abri campagne... Een vent met een flesje water, twee semi-porno meisjes die aan een hotdog likken... Waar gaat dit over? #marketing", is een van de tweets die geplaatst werd. De posters begon steeds meer mensen op te vallen, negatieve reacties op Twitter stroomden binnen en uiteindelijk distantieerde het huidige reclamebureau zich van deze campagne. Zij hadden niks met deze opvallende campagne te maken. Maar waarom die ophef? En waarom geeft Radio 538 of het reclamebureau van deze campagne geen reactie?

Blurrrrrrrr
De posters in de bushokjes door heel Nederland zijn nogal opvallend. Twee meisjes die aan iets likken en een jongen met iets in z'n hand op een dixi, zo'n vies hokje waar je je behoefte moet doen tijdens het festivallen. Bij beide posters is het 'iets' wazig gemaakt oftewel geblurd. In eerste instantie associeer je het toch met seksuele praktijken wanneer je naar de poster kijkt. Nee, daar hoef je geen sexy mind voor te hebben. Iedereen ziet het en iedereen denk het. De poster oogt daardoor een beetje porno, wat niet iedereen kan waarderen.

De veelbesproken posters

Klachtenregen
Uiteindelijk kom je de poster weer ergens anders tegen. De poster is niet meer geblurd en je ziet dat het gaat om een hotdog en een flesje water. Er is dus voor gekozen om de campagne in twee fases op te delen. Maar er is helemaal niks aan de hand, alle fantasieën kun je weer laten varen. Toch irriteert het velen: "Zit me mateloos te ergeren aan de abri's van @538. Blijkbaar is het cool om tijdens zomerfestivals erotisch aan een worst te likken. Triest." Uit de klachtenregen bij het reclamebureau INDIE Amsterdam blijkt dat het veel mensen zich druk maken. De klachten zijn zodanig agressief dat ze een statement op hun website hebben geplaatst.

'Onlangs is voor Radio 538 een nieuwe abricampagne van start gegaan. Opvallend, met een randje. Een campagne met een randje maakt altijd iets los. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat INDIE niet bij deze abricampagne betrokken was. Wij verzoeken daarom iedereen eventuele reacties rechtstreeks met Radio 538 te delen.'

Generatiekloof?
Misschien is deze heisa wel de bedoeling, want met een nieuwe campagne willen bedrijven altijd een reactie uitlokken. Negatieve publiciteit is ook publiciteit, zegt men. Naar mijn mening is Radio 538 wel een merk met ballen, dus ik vind deze campagne wel passend bij het merk. De radiozender is aan de andere kant ook een voorbeeld voor jongeren, wat misschien verkeerde gedachtes bij de doelgroep oproept. De campagne is wat provocerend, maar de jeugd van tegenwoordig is wel wat gewend. De doelgroep valt het nog niet eens op, denk ik.

Het is voornamelijk de oudere generatie (no offence) die via Twitter reageert op deze campagne. Generatiekloof? Naar mijn mening wel. Tegenwoordig is de keuze in festivals enorm, voor iedereen wat wils en helemaal hip and happening... What happens on a festival, stays on a festival. Grotendeels heeft de oudere generatie geen idee wat er gebeurt tijdens een weekendje festivallen. Naar mijn idee valt het daarom de ouderen generatie meer op dan de jeugd.

Nul reactie
Het creatieve brein achter deze campagne is Sue Amsterdam. Ze noemen zichzelf op de eigen website 'het beste excuus om de Wallen te bezoeken'. Verbaast mij niks dat zij zo'n campagne verzinnen. Zowel dit bureau als Radio 538 zwijgen over de situatie. Helemaal niks, nada, noppes. Maar waarom? Hadden ze misschien geen idee dat dit zou gebeuren? Of hebben ze het met opzet bedacht? En moet de uiting nu gewoon z'n ding doen, zonder enige toelichting van de betrokkenen? Ik vermoed dat laatste.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief