6 gouden regels voor het pitchen van een interview

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
05-03-2014
Nog niet zo lang geleden maakte ik de stap naar Coopr. In mijn vorige rol was ik vooral bezig met het managen van het team en hield ik me meer bezig met de aansturing van klanten. In mijn huidige functie komt het regelmatig voor dat ik weer 'met mijn voeten in de modder' sta. Ik ben bijvoorbeeld af en toe weer verantwoordelijk voor de mediarelaties van een klant. En pitch zelf de interviews. Dat was best een tijd geleden... Ik was eerlijk gezegd vergeten hoe ongelooflijk veel werk het is! En ook hoe leuk het is en hoeveel voldoening het geeft als je een goed interview geregeld krijgt.

Het klinkt misschien heel simpel, 3 interviews regelen voor een klant. Maar het kan gerust meer dan een dag werk zijn! Ik deel graag zes tips op basis van de ervaring die ik in de loop der jaren heb opgedaan:

1. Een goede voorbereiding, is het halve werk
Als je een interview gaat pitchen, zorg dan dat je precies weet wat je verhaal is. Ken de feiten en cijfers, weet wat de concurrentie doet en wat er speelt op de markt van je klant. Zet je verhaallijnen goed op papier, inclusief bijbehorende informatie. Een goede voorbereiding helpt echt enorm in het gesprek dat je met een journalist voert! Want hoe kun je iemand overtuigen, als je het zelf ook niet precies weet...?

2. Bedenk zelf al de invalshoek
Wees realistisch als je media gaat benaderen. Lang niet alle verhalen hebben nieuwswaarde. En sommige zullen dit ook nooit krijgen, hoe hard je ook probeert een invalshoek te bedenken. Er zijn echter genoeg gevallen waarin wij als PR-professionals het verschil voor onze klanten kunnen maken, door creatief te zijn in onze media pitch. Probeer breder dan je klant of hun product te denken. Het feit dat je klant bijvoorbeeld een nieuwe koffiemachine lanceert, heeft niet zo zeer nieuwswaarde. Dat deze machine een aanval vormt op de andere spelers op de koffiemarkt en dat hij 'de koffiestrijd' aanwakkert wel. En het is leuk om te melden dat je klant Lowlands sponsort en wat ze daar gaan doen. Maar het is veel interessanter om uit te leggen welke rol dit speelt in de strategie van het merk.

3. Ken je pappenheimers
Bij punt 1 gaf ik al aan dat je moet zorgen dat je alles weet over het verhaal dat je gaat pitchen. Ditzelfde geldt voor de media aan wie je het verhaal aanbiedt. Weet wie je voor je hebt, voor welke rubrieken ze schrijven, of ze graag op basis van exclusiviteit werken, welk soort verhalen ze recent gepubliceerd hebben en of ze vaker over je klant geschreven hebben. Het is niet heel handig om Elsevier te bellen met de opmerking 'ik denk dat dit wel leuk in jullie blad past'. Zorg dat je een recente editie van het blad hebt doorgenomen voordat je belt en geef aan in welke rubriek jij denkt dat je verhaal past.

4. Bij twijfel niet inhalen
Wil je een interview aan een publicatie aanbieden, maar twijfel je? Denk dan niet 'niet geschoten is altijd mis'. Dit is de basis van veel irritaties bij journalisten... Wees overtuigd van je keuze en waarom dit verhaal echt iets voor hen is! Dringt je klant aan om toch te pitchen, leg dan uit waarom je twijfelt en stel een medium voor bij wie het verhaal wel feilloos past.

5. Je bent gelijkwaardig!
Journalisten kunnen, zeker bij starters in het vak, heel veel ontzag oproepen. Dit zorgt ervoor dat sommige mensen pitchgesprekken iets te gedienstig aanpakken... "Meneer, wilt u alstublieft iets met mijn verhaaltje doen?" Zie de relatie met een journalist als gelijkwaardig! Als je je aan de vorige 4 tips hebt gehouden, kun je iets voor elkaar betekenen. Jij hebt een mooi verhaal voor hen, zij bieden de kans op een mooie publicatie voor jouw klant!

6. Practice makes perfect
Is het interview eenmaal gepland, zorg dan dat ook jouw klant goed voorbereid is. Maak een goede briefing note waarin hij of zij precies kan terugvinden wat de insteek van het interview is, welke richting verwacht kan worden en welke journalist(e) hij of zij voor zich heeft. Stuur wat voorbeelden van recente publicaties of items mee en spreek dit alles even goed voor. Ook hier geldt dat een goede voorbereiding zeker helpt bij het neerzetten van een goed resultaat.

Het PR-vak is ontzettend veranderd, maar goede traditionele mediarelaties maken er nog steeds onderdeel van uit. De relatie tussen journalisten en "PR-mensen" staat soms wat onder 'druk'. Dit komt wellicht door collega's die niet altijd even doordacht te werk gaan... In de basis kunnen PR-professionals en journalisten echter veel voor elkaar betekenen.

Oh ja... nog een laatste tip: vier je successen! Wees trots als je slaagt om de gewenste interviews op te zetten en juich gerust als blijkt dat je zorgvuldig voorbereidde invalshoek de voorpagina van een vooraanstaande krant heeft gehaald. Ik doe het ook nog steeds, na 15 jaar in het vak... Want dit zijn de dingen die ons vak juist zo mooi maken!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief