6 regels voor een killer speech #perscongres

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
09-10-2013
Yes we can! Wie kent de wereldberoemde slogan van Obama's overwinningsspeech niet?! Gisteren, tijdens het Praktijkcongres Succesvol Persbeleid, was ik de gelukkige om de jongeman achter deze 'yes we can' woorden te ontmoeten. De voormalig speechschrijver van Barack Obama, Jon Favreau (31), was keynote speaker van het event en vertelde met veel humor zijn weg tot 'mind reader' van de President.

"It exactly was Obama who once just blurted the words out"
Wat is het geheime ingrediënt geweest voor die meeslepende verhalen van Obama? Dat is toch wel de meest prangende vraag die ik mezelf constant stelde tijdens het analyseren van de speeches. Zo bescheiden als Jon is, gaf hij de meeste credits nog steeds aan zijn voormalige baas Obama: "He never yelled at me, he never got angry with me. I never met a boss who was that patience." Zo ook over de woorden 'yes we can'. "It exactly was Obama who once just blurted the words out." Na deze bescheidenheid nam Jon ons mee in de kunst der taal en gaf het publiek concrete richtlijnen voor het schrijven van een goede speech.

How to get your message across
  • What's the story I try to tell?
    Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen als je een verhaal gaat schrijven. Je kunt in deze tijd alle mediatechnologieën tot je beschikking hebben, maar het heeft totaal geen nut als je niets belangrijks te zeggen hebt. Volgens Favreau is storytelling het allerbelangrijkste. Vraag jezelf af wat de essentie van het verhaal is en denk vooral niet in soundbites of oneliners. Die komen later vanzelf wel. In zijn eerste jaren werkzaam bij het Witte Huis heeft Jon vooral geleerd om concrete voorbeelden en verhalen te gebruiken die mensen raken in plaats van alles uit te leggen: "If you're explaining, you're losing."
  • Honesty and authenticity
    Jon heeft in eerste instantie nog getwijfeld of Obama wel President zou kunnen worden in een land waar angst en cynisme de boventoon voert. Volgens Jon zei Obama altijd: "I don't do this for me, I do this for the country and if I can't say what I believe than I can't be the President." Als angst de overhand heeft is dat een slecht teken, vindt Jon. Al is dat in de politiek en huidige maatschappij niet raar. Volgens Jon zijn 'honesty' en 'authenticity' de belangrijkste ingrediënten geweest voor de succesvolle speeches. Iets wat hij ook zeer waardeert van Obama. "Always say what you believe and take risks," aldus Jon Favreau. Alleen dan kun je mensen overtuigen en inspireren.
  • Keep it simple
    Probeer de focus van het verhaal niet uit het oog te verliezen. Houd het simpel en toegankelijk. Jon kreeg soms wel 12 a-4tjes voorgeschoteld met denkbeelden en aantekeningen van de President. Aan Favreau de taak om er een korte en krachtige speech van te maken. Een grote valkuil is natuurlijk teveel willen vertellen, maar ook hier geldt: kill your darlings. Een goede speech is kort en krachtig.
  • Meaning is important
    De betekenis van de woorden is heel belangrijk, belangrijker nog dan de structuur en het ritme van een verhaal. Je moet jezelf afvragen: kan ik dit in een normaal gesprek met vrienden vertellen? Begrijpen zij het dan ook? Zo niet, dan moet je het ook niet in je speech zetten.
  • Believe in your own story
    Als je zelf in de woorden gelooft die je vertelt dan inspireer, overtuig en activeer je de toeschouwers vanzelf: "If you believe in your own story you can make a difference," aldus Jon Favreau.
  • Make time
    Als CEO, politici of manager kun je niet volledig afhankelijk zijn van je speechschrijver. Je moet er zelf ook tijd insteken. Jon zegt: "If the leader of the free world has time to write speeches, so do you."
  • Amen! Dat was toch wel het gevoel dat na Favreau's laatste woorden door de zaal ging. Een goede afsluiter, ook wel climax genoemd, was hij zeker. Ik was omringd door speechschrijvers, woordvoerders en andere communicatieprofessionals die allen vol verwondering naar hem hebben geluisterd. Zijn flawless stijl van vertellen, zijn idealisme zorgden in mijn geval voor weer een frisse blik naar 1: de politiek en 2: de taal weer als kunst zien en niet puur als communicatiemiddel. En dan niet zo kunstig dat we er niets van begrijpen, maar juist simpel, back to basic. Het (echte) verhaal zo simpel overbrengen dat we het ook allemaal weer gaan geloven.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief