6 tips voor een meer proactieve PR consultant

Blog
Opinie
Jody Koehler
10-04-2017
Proactiviteit vind ik een interessant fenomeen. Klanten verwachten het. Collega's spreken elkaar er op aan. En leidinggevenden zien het ook graag. De één ziet het als iets doodgewoons én voor de ander is het juist een speciaal talent. In een zakelijk gesprek valt het woord in mijn ervaring vrij regelmatig en ook wel gemakkelijk. De crux zit 'm natuurlijk in de daadwerkelijke interpretatie en betekenis. En juist dat bespreken we eigenlijk veel te weinig met elkaar. "We zien heel graag iets meer proactiviteit", aldus de klant. Maar wat verstaan we daar dan eigenlijk onder?

De betekenis
Sinds het boek 'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap' (door Stephen Covey) is de term proactiviteit echt gaan vliegen binnen veel bedrijven. Doorgaans wordt hiermee bedoeld: initiatief nemen, in actie komen. En dat klopt... zeg, voor de helft. De oorspronkelijke betekenis is wel iets complexer. Proactiviteit betekent namelijk dat je verantwoordelijkheid neemt en draagt voor jouw eigen gedrag. Direct ter verduidelijking: proactieve mensen proberen gebeurtenissen te beïnvloeden door zich te richten op eigen gedrag en gedachten waar ze invloed op hebben. Reactieve mensen hebben de neiging om gebeurtenissen toe te schrijven aan anderen of externe omstandigheden. Met andere woorden: maak je nu zelf jouw keuzes of laat je jouw keuzes en gedrag bepalen door invloeden van buitenaf?

Een voorbeeld van proactiviteit
De internetverbinding is uitgevallen op kantoor. Jij hebt hier verder weinig invloed op en kunt nu dat ene PR voorstel voor jouw klant niet afronden. Net als je andere collega's, die je hardop hoort klagen bij de watercooler. Zij laten zich beïnvloeden door iets wat zij niet kunnen veranderen. Jij besluit om dat vakblad te pakken en een artikel in te scannen. Daarna loop je naar jouw collega voor een korte evaluatie van de ochtendcall. Zo zorg je ervoor dat je je niet laat leiden door zaken waar je geen invloed op hebt. Dat is nu proactiviteit.

Zoektocht naar persoonlijke groei
Maar vergis je niet. Reactief gedrag vertonen we allemaal en dat is ook helemaal niet erg. Interesseert het jou niet bij welk restaurant jullie vanavond gaan eten? Dan is een 'Kiezen jullie maar!' helemaal prima. Je bent reactief, maar het kan geen kwaad. Wil je echter een doel bereiken en hecht je waarde aan de uitkomst of het resultaat, dan zul je proactief gedrag moeten laten zien. Dit is een zoektocht naar persoonlijke groei en het kost moeite. Je zult verantwoordelijkheid moeten nemen voor wat je doet, denkt en kiest.

Hierbij 6 tips die je op weg kunnen helpen om een nog proactievere PR consultant te worden:

1. Creëer de juiste omgeving
Je kunt alleen proactiever worden als jouw PR bureau het ook toelaat. Krijg je binnen het bureau de vrijheid om zelf beslissingen te nemen? Creëert jouw werkgever een omgeving waarin nieuwe ideeën welkom zijn? Dit zijn belangrijke vragen.

2. Doorbreek routinesVerbreek het patroon. Probeer je omgeving opnieuw vorm te geven, richt je werkzaamheden anders in en gooi je planning eens door elkaar. Routines beperken creativiteit en zelfontwikkeling.

3. Wees betrokkenMensen die betrokken zijn denken probleemoplossend, helpen anderen, vragen om feedback, zijn gemotiveerd en nemen initiatief om kennis te delen. Hierdoor krijg je waardering en presteer je beter, waardoor de betrokkenheid verder toeneemt.

4. Neem initiatiefHet nemen van initiatief staat in direct verband met proactief gedrag. Probeer verbeteringen, activiteiten, producten en/of diensten te bedenken die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor jouw PR bureau, jouw collega's of jezelf. Signaleer kansen en problemen, werk je ideeën uit en verwerk ze in een voorstel die je tijdens de volgende vergadering of ontmoeting presenteert.

5. Neem actief deelIn plaats van vanaf de zijlijn toe te kijken, moet je meedoen. Bouw een band op met collega's, doe mee aan inhoudelijke vakdiscussies, zoek samen naar problemen en wees onderdeel van de oplossing.

6. AnticipeerProbeer vooruit te kijken en plan regelmatig tijd in om kansen aan te grijpen én bedreigingen te voorkomen. Denk bij iedere beslissing aan de gevolgen voor de toekomst van jouw klant.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief