7 redenen waarom Twitter nog springlevend is voor marcom- en PR-professionals

Als we het hebben over het medium wat op dit moment het meest wordt verlaten, dan hebben we het natuurlijk over Twitter. Daar waar Twitter tot 2012 explosief groeide als een van de meest bekende social mediakanalen, hebben andere kanalen als Instagram en Snapchat het stokje inmiddels overgenomen en levert Twitter al 4 jaar lang in op haar gebruikers. Na de recente geruchten over een mogelijke overname van Walt Disney Co. en Salesforce lijkt de hoop op een grote Twitter-revival inmiddels vervlogen. Toch ben ik zeker niet de enige als ik zeg dat Twitter nog steeds één van mijn favoriete sociale media is en ben ik ervan overtuigd dat Twitter voor verschillende beroepsgroepen nog steeds van toegevoegde waarde kan zijn. Roep ik nu werkelijk nog steeds mensen op om te gaan twitteren? Jazeker. Kun je daar anno 2016 nog mee gaan beginnen of is het vergane glorie? Absoluut niet. Ik zet de 7 voordelen op een rij die je als communicatie-, marketing-, PR-professional of journalist nog steeds kunt hebben van Twitter – mits je het goed inzet, natuurlijk.

1. Relevant netwerk

Als marketing-, communicatie-, PR-professional of journalist is er wat mij betreft geen beter en relevanter netwerk dan Twitter. Twitter is toegankelijker dan het corporate businessevent, inhoudelijker dan de netwerkborrel, het is 24/7 open (helaas wel zonder de slappe wijntjes, maar die missen we toch niet) en vooral een manier om snel in contact te komen met relevante partijen en professionals. Zoek jouw interessegroep op en ga de discussie aan. Heb eens contact met een ander, je weet maar nooit wat het je nog gaat brengen. In onze branche zijn er enorm veel ‘ouwe rotten’ in het vak te vinden op Twitter, maar er zitten ook zeker flink wat high potentials. Met een beetje tijdsinvestering kun je relatief snel een praktisch netwerk opbouwen met professionals in jouw vakgebied. En voor je het weet kom je die weer tegen op een netwerkborrel… Da’s toevallig!

2. Dicht op het nieuws

Downsizing of niet: Wanneer het om trending nieuws of recente gebeurtenissen gaat is Twitter nog steeds het snelste en meest praktische medium. Kijk maar naar de aanslagen in Parijs en Brussel: de eerste meldingen, geruchten en livebeelden komen allemaal via Twitter. Wanneer het op crisissen aankomt biedt Twitter de beste en snelste overbrugging van crisislocatie naar de rest van de wereld. Dit is voor journalisten ideaal, maar kan iedereen van pas komen. Waarschijnlijk is dit dan ook meteen de reden waarom Twitter in de AppStore is verplaatst van ‘social media’ naar ‘nieuws’: een nieuwe poging om Twitter weer terug in de markt te krijgen?

3. Inzichten van andere vakidioten

Daar komen ze weer, de professionals. Maar zoals gezegd, er is nog steeds een parel aan informatie op Twitter die je ontzettend goed kunt gebruiken voor nieuwe inzichten en mooie reads over ons vakgebied. Een aantal van deze fanatieke twitteraars deelt hun ervaringen ook op vakblogs als Marketingfacts en Frankwatching, maar het voordeel van Twitter is dat je vaak ook wat meer context meekrijgt. Voordat er een blog geschreven wordt gaat er vaak een ervaring aan vooraf en, verrassend: daar wordt natuurlijk eerst over getwitterd. Lees eens een discussie van een aantal communicatieprofessionals onder elkaar of beter nog – meng je erin. Het levert je soms mooie nieuwe inzichten op. Daarnaast is deze groep professionals zeker niet vies van retweets van andere mooie en interessante artikelen, waardoor je zonder al te veel moeite in aanraking komt met verrassende content.

4. Het wakkert creativiteit aan

Twitter is enorm goed voor je creativiteit. Ik snap dat niet iedereen daar meteen mee bezig is, maar op langere termijn verhalen in 140 tekens proberen te formuleren houdt je taaltechnisch krachtig en op scherp. Hoe formuleer ik deze zin nog strakker? Wat kan ik eruit halen zonder dat het afbreuk doet aan de zinsconstructie? Is dit detail wel nodig? Ik raad iedereen aan vaker in 140 tekens te communiceren. Het maakt je leven zo nu en dan een stukje gemakkelijker.

5. Helpt bij het jobhunten

Geloof het of niet, als je een baan zoekt in deze vakgebieden kan actief twitteren echt wel meehelpen met het vinden van een nieuwe job. Naast het feit dat er ontzettend veel vacatures op Twitter worden geplaatst, is het verstandig ook eventuele toekomstige werkgevers goed in de gaten te houden. Ben je actief op zoek naar een nieuwe werkgever? Een paar retweets van relevante professionals doen wonderen. Met een beetje geluk rolt er een mooie nieuwe baan uit (kijk maar naar mij).

6. Als eerste op de hoogte van trending topics

Nog steeds ontstaan de mooiste trending topics, memes en spraakmakende verhalen voornamelijk op Twitter. Zoals twitteraars nog wel eens grappen: “Over 2 weken zal dit wel overgewaaid zijn naar Facebook…”  Dat is ook zo. De meeste trending topics verspreiden zich pas in de uren na de eerste Twitterplaatsing over Facebook, om daarna uitgedund verder te gaan op LinkedIn. Houd je dus alleen je Facebooktimeline in de gaten? Jammer, tegen de tijd dat jij een trending topic tegenkomt heeft je twitterende concurrent er al een blog over geschreven. Zorg dus dat je een beetje in de gaten houdt wat er speelt op de Twitters.

7. Dicht bij influencers en BN’ers

Last but not least: ook influencers en BN’ers zitten op Twitter. Influencer marketing is hip & happening en een actief twitteraccount helpt daar zeker aan mee. Zo kom je nog eens in gesprek met een leuke vlogger of interieurblogger die misschien nog eens iets voor jou of jouw merk kan betekenen. Hetzelfde geldt ook voor bekende Nederlanders: ze zijn een stuk gemakkelijker aanspreekbaar én misschien wel veel aardiger dan je dacht! Maak je vaak gebruik van influencers? Via Twitter kun je ze gemakkelijk en regelmatig spreken, zonder dat je tijd voor elkaar hoeft te maken. En heb je je Twitteraccount écht op orde? Dan word je misschien zelf ook nog wel eens benaderd als influencer… 😉

 

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!