Influencer Marketing
7 tips én trends over influencer marketing in 2019, in de Benelux

Social media ain’t going nowhere in 2019. Influencer marketing is here to stay. Maar het zal verder evolueren en nog belangrijker worden. Hoe kan jij er nu voor zorgen dat je up-to-date blijft met de laatste trends? Zorg ervoor dat je de authenticiteit van de gekozen influencers vooropzet, verder kijkt dan alleen maar naar de grote volgers aantallen, werk met geavanceerde meetprogramma’s, bekijk wat Instagram allemaal te bieden heeft, kijk naar de influencers als echte entrepreneurs en investeer tijd en geld in Gen Xers. Wat zijn de trends die jij in 2019 terug hoopt of denkt te vinden?

In België en Nederland is het belang van influencer marketing nog steeds aan het groeien. Traditionele reclamecampagnes en print advertenties werken niet altijd even goed meer omdat mensen minder vaak hun grote schermen (tv en computer) gebruiken. We grijpen steeds vaker naar onze geliefde tablets en smartphones.

De kracht van influencer marketing ligt vooral in de manier waarop je de juiste consument kan bereiken. Een sterke influencer bereikt rechtstreeks de gewenste doelgroep en heeft hiernaast ook nog eens een geëngageerde community achter zich staan. Wanneer er op een correcte manier gebruik gemaakt wordt van influencer marketing dan werkt het. Het is een relatief eenvoudige manier om een bedrijf te laten groeien, maar ook om brand awareness te genereren en sales te laten stijgen.

Nu, wat zijn de trends voor 2019? Wij hebben er 7 opgesomd.

1. Micro-influencers

Micro influencers (specialisten in hun vakgebied met een ‘lager’ aantal volgers: in België spreken we over influencers met minder dan 10.000 volgers, in Nederland zijn dit dan iets grotere accounts) zullen prominenter aanwezig zijn. De engagement-reach ratio ligt bij kleinere influencers heel wat hoger dan bij influencers die honderdduizenden volgers hebben. De reach zal dan weer hoger liggen bij grotere accounts, maar je zal een meer dedicated publiek terugvinden bij micro influencers. Micro influencers worden ook veel sneller als betrouwbaar aangezien, juist omdat ze dichter bij hun volgers staan.

2. Het belang van authentieke content en profielen

De volgers (en dus ook consumenten) zijn het helemaal beu om overduidelijke sales en marketing content te zien die niet creatief is en dan ook nog eens niet matcht met de influencer die ze volgen. De geloofwaardigheid verdwijnt. Hiernaast appreciëren ze wél de authentieke content die gecreëerd wordt door influencers. De vrijheid die influencers krijgen van merken om er unieke content voor te maken is van onschatbare waarde. De consument is veel kritischer geworden en zal niet zomaar een geposeerde foto met een product als waarheid aanschouwen. De consumenten zullen die al snel over dezelfde kam scheren als de welbekende campagnes met ‘perfecte’ bekendheden in op televisie.

De authenticiteit en transparantie van accounts zal dus nog belangrijker worden. Documentaires zoals #followme openen de ogen van marketeers en consumenten om niet meer blindelings te kijken naar de cijfers.

3. Influencers turn to entrepreneurs

Influencers zijn al lang niet meer zomaar mensen die wat foto’s op social media gooien. Zoe Sugg, Vera Camilla, Carli Bybel, Paulien Riemis en Tiany Kiriloff hebben een eigen bedrijf opgestart en spelen dit breed uit op Instagram en hun blogs/YouTube kanalen. Ook jonge influencers zoals Camille Botten zijn hier mee bezig, als influencer begonnen, maar ze is ondertussen 1 van de gezichten van Maybelline en heeft als eerste Belgische influencer een eigen kledinglijn uitgebracht in samenwerking met het kledingmerk NA-KD.

4. Instagram zal het belangrijkste Influencer Marketing channel blijven

Instagram blijft het favoriete platform van de influencers én de brands. Desondanks dat YouTube heel belangrijk blijft voor video content creators. Met oa Instagram stories kunnen content creators heel creatief omgaan met een bepaalde campagne en hun publiek ook rechtstreeks betrekken aan de hand van polls, Q&A’s en meer.

De populariteit van Instagram zal ook niet meteen afnemen aangezien het platform heel erg veel moeite steekt in de mogelijkheden voor influencer campagnes (denk maar aan de ‘paid partnership’ tag boven de foto, permanente stories en de ‘swipe up’ opties).  

5. Geavanceerde meetprogramma’s

De ROI van influencer campagnes is nog steeds niet zo gemakkelijk te meten. De komende jaren zullen we een stijging mogen verwachten van specifieke tools die het gemakkelijker zullen maken om campagnes te tracken en dus ook te evalueren.

In 2019 zal het belangrijker zijn dan ooit om niet alleen de juiste influencer marketing samenwerkingen op poten te zetten om de beste ROI resultaten te zien, maar ook om te weten welke programma’s te gebruiken voor die berekeningen.Het belang van programma’s die de kwaliteit en de ‘fake’-followers meten van influencers zal ook nog steeds stijgen. Collega Judith heeft hier al een blogpost over geschreven. A must-read. Marketeers gaan zich steeds minder blindstaren op de aantallen zonder te onderzoeken of ze ook iets hebben aan de volgers. Hoe preciezer de profielen gemeten worden, hoe sterker de samenwerkingen en dus ook de resultaten zullen zijn.

6. Langdurige campagnes

De one-off interacties met een influencer zullen minder belangrijk worden en merken zullen meer profijt halen uit sterke, langdurige partnerships met zogenaamde ambassadeurs. De volgers van een bepaalde influencer zullen hun favoriete influencers associëren met een bepaald merk. Als dit een sterke samenwerking is dan zullen zowel het merk/product alsook de influencer hier alleen maar voordelen kunnen uithalen. Influencers zijn ook vaak voorstander van dit soort campagnes want dit biedt hen meer stabiliteit en werkzekerheid.

7. Begin stilletjes aan te werken met de Gen Xers

Het wordt, bijna, tijd om een (klein) stapje opzij te zetten, Millennials. In 2019 zal het belangrijk worden om meer aandacht te besteden aan de Gen Z influencers. Huh, wat? Ja, inderdaad, de Gen Zers. Zowel de Gen Zers alsook hun volgers zijn opgegroeid met het internet, smartphones, YouTube en meer. Zij omarmen het internet als geen ander. Sociale kanalen zoals Instagram, Tik Tok en YouTube zijn hun search engines om te vinden wat ze zoeken. Zij vertrouwen de influencers, maar ze willen ook betrokken worden bij de influencer en zien hem/haar als hun beste vriend(in). Kijk maar naar het succes van Zoe Sugg, aka Zoella. Miljoenen volgers, ze verkoopt boeken als zoete broodjes en heeft een heel imperium opgebouwd. Of wat denk je van de Belgische Stien Edlund. Met bijna 2 miljoen volgers op Tik Tok en haar eigen kleding- en stationary lijn met Zeb is ze het idool van vele Belgische en Nederlandse jonge meisjes.

Het moeilijkste aan het bereiken van de Gen Zers is dat ze zijn opgegroeid met het internet. Inderdaad, hun sterkste voor- en nadeel. Als jij kan samenwerken als merk met een sterke influencer in die leeftijdscategorie omdat het matcht dan zal je het gegarandeerd merken aan je verkoopresultaten.

Laatste blogs
FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!