7 toverwoorden om alles uit je PR-bureau te halen

Blog
Tips & Tricks
Jos Govaart
15-09-2014
Vorige week was ik kritisch over een minder prettig verlopen pitchproces. Dat blog heeft aardig wat losgemaakt in de branche. Ik had veel medestanders (vooral mensen die de pitch herkenden) maar ook wel wat criticasters. Mensen die het verhaal niet hebben meegemaakt kunnen het misschien anders interpreteren dan bedoeld. Over de gehele linie ben ik juist steeds enthousiaster over hoe pitches verlopen en hoe klanten en prospects met ons omgaan. Het wordt veel meer samenwerken in plaats van de typische opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie. Ook zie ik steeds meer transparantie in pitchprocessen. Wat zijn nu de toverwoorden om zoveel mogelijk uit je (pr)bureau te halen?

 
  • Dank!
    Een dankbaar sms'je na een succesvolle pr-dag doet wonderen. Een dank je wel nadat je een avond hebt doorgehaald zorgt dat we nét dat halfuurtje langer doorgaan om te zorgen dat het écht goed is. Iedereen gaat harder rennen van een welgemeend dankwoord. Natuurlijk betaal je ons een goede prijs voor de diensten die we leveren. Maar we zijn ook net mensen. Een dank-je-wel op z'n tijd is écht goud waard!
  • Vertrouwen
    Je huurt een bureau in omdat je expertise en wellicht capaciteit nodig hebt. Wij bestaan als bureau niet voor niets. Als je laat merken dat je vertrouwen stelt in wat we doen, dan werken we efficiënt en halen we de beste resultaten. 1 tip: doe dus niet te veel aan micromanagement. Het is goed om je bureau scherp te houden, maar kies je onderwerpen en momenten!
  • Gezamenlijk
    Als je succes hebt dan is dat succes zowel van de opdrachtgever als van het bureau. Als iets mis gaat dan is het ook een gezamenlijke inspanning. Natuurlijk mag en móet je het PR-team afrekenen op resultaat. Dat is heel erg normaal. Je mag er ook een continuering van de samenwerking vanaf laten hangen, geen probleem. Echter, tijdens de samenwerking heb je er verreweg het meeste aan, als je gezamenlijk het plan wil smeden en tot een geweldige executie wil komen. Dan heb je verreweg de grootste kans op succes.
  • Challenge
    Niets is erger voor een bureau-klantrelatie dan dat "alles z'n gangetje gaat". Je moet je bureau wel uitdagen. Is dit écht het beste idee? Draag alternatieven aan. Zorg dat die alternatieven ook niet klakkeloos geaccepteerd worden. Discussie is goed voor de kwaliteit van het werk. Maar kies uiteraard onderwerpen en momenten!
  • Doelen!
    Bepaal regelmatig samen met je bureau de doelen. Wat willen we de komende tijd nu écht bereiken? En waar dromen we van. Durf daarover te spreken en accepteer niet zomaar de status quo.
  • Input!
    Je bureau heeft input nodig om te kunnen werken. Dat kan echt alles zijn. Klantervaringen, reviews, marktonderzoeken, web analytics, marketingplannen, mvo-beleid, business strategie, gewijzigd hr-beleid. In élke organisatie gebeuren dingen waar we wat mee kunnen. Durf ze, hoe gevoelig en prematuur ook, te delen met je bureau. De kans dat je dan op tijd nieuwswaardig en relevant bent, stijgt dan aanzienlijk.
  • Investeer
    Wie denkt dat het inhuren van een pr-bureau vooral een capaciteitsprobleem oplost, maakt een denkfout. Als je bureau succesvol voor je te werk gaat, dan is iemand die zich intern sterk kan maken voor zaken van cru-ci-aal belang. Sta het je pr-bureau dan ook toe dat het contact intensiever is dan die maandelijkse pr-meeting onder de mooie systeemplafonds. Ga mee lunchen, borrelen, naar events of naar het kantoor van het pr-bureau zelf toe.
  • Dit zijn 7 zeer simpele tips. Hoe ik er op gekomen ben? Heel simpel. Door naar het gedrag van onze klanten te kijken. Wij hebben klanten die goed passen bij de manier waarop wij graag willen werken.  We zetten graag een stap extra, vooral als we merken dat die stap extra gewaardeerd wordt.

     

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief