schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
8 tips voor een succesvolle pr-stunt
Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
09-04-2013
Opvallen, scoren, viral gaan. De droom van elke marketeer en pr-consultant. Maar deze resultaten zijn moeilijk te garanderen. Toch zijn er een aantal succesfactoren voor een goede pr-stunt om rekening mee te houden, die je wellicht op weg helpen naar een knaller van een PR-stunt.
Succesfactor voor een pr-stunt
Succesfactor voor een pr-stunt
Door vele variabelen (weer, omstanders, etc.) bestaat er helaas geen kant-en-klaar geheim recept voor een goede pr-stunt. Daarbij houdt een goed resultaat niet op bij alleen de uitvoering van een stunt, het gaat verder. Een pr-stunt is pas succesvol met een geïntegreerde aanpak. Zie hieronder 8 tips hoe je zo'n aanpak kunt realiseren:
- Zorg dat de actie relevant is, dit houdt in: inhaakt op de actualiteit of afspeelt in een bepaalde context, een duidelijke strategie en inhoud heeft en wordt opgevolgd zodat het de beoogde aandacht trekt.
- Zorg ervoor dat het een compleet geïntegreerde aanpak is in plaats van een stuntje om het stuntje.
- Zorg voor goed beeldmateriaal en follow-up met bijvoorbeeld hard nieuws of een actie.
- Zorg voor aansluiting op het merk en/of een dienst
- Timing: let op het weer en zorg dat de actie niet in het water valt als het regent.
- Misschien een inkoppertje, maar toch: sluit aan bij de doelgroep.
- Grootmoeders recept werkt altijd, de 3 G's: grof, geil en grappig. Maar dan moet het ook echt heel grof, heel geil en heel grappig zijn en niet een 'uitgeklede' veilige versie.
- Voor meer achtergrond informatie over guerrilla stunts en inspiratie kun je het boek 'De guerrillamarketingrevolutie' van Cor Hospes lezen. Hij behandelt de 10 O's: opvallen, oppikken, opfleuren, opleuken, opkloppen, opfokken, oplossen, opleiden, openstellen en opvlammen.
Met deze tips hopen we je enigszins op weg te hebben geholpen met het ontwikkelen van jouw pr-stunt. Toch nog hulp nodig? Neem dan contact met ons op!