8 tips voor een succesvolle pr-stunt

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
09-04-2013
Opvallen, scoren, viral gaan. De droom van elke marketeer en pr-consultant. Maar deze resultaten zijn moeilijk te garanderen. Toch zijn er een aantal succesfactoren voor een goede pr-stunt om rekening mee te houden, die je wellicht op weg helpen naar een knaller van een PR-stunt.

Succesfactor voor een pr-stunt
Door vele variabelen (weer, omstanders, etc.) bestaat er helaas geen kant-en-klaar geheim recept voor een goede pr-stunt. Daarbij houdt een goed resultaat niet op bij alleen de uitvoering van een stunt, het gaat verder. Een pr-stunt is pas succesvol met een geïntegreerde aanpak. Zie hieronder 8 tips hoe je zo'n aanpak kunt realiseren:

  1. Zorg dat de actie relevant is, dit houdt in: inhaakt op de actualiteit of afspeelt in een bepaalde context, een duidelijke strategie en inhoud heeft en wordt opgevolgd zodat het de beoogde aandacht trekt.
  2. Zorg ervoor dat het een compleet geïntegreerde aanpak is in plaats van een stuntje om het stuntje.
  3. Zorg voor goed beeldmateriaal en follow-up met bijvoorbeeld hard nieuws of een actie.
  4. Zorg voor aansluiting op het merk en/of een dienst
  5. Timing: let op het weer en zorg dat de actie niet in het water valt als het regent.
  6. Misschien een inkoppertje, maar toch: sluit aan bij de doelgroep.
  7. Grootmoeders recept werkt altijd, de 3 G's: grof, geil en grappig. Maar dan moet het ook echt heel grof, heel geil en heel grappig zijn en niet een 'uitgeklede' veilige versie.
  8. Voor meer achtergrond informatie over guerrilla stunts en inspiratie kun je het boek 'De guerrillamarketingrevolutie' van Cor Hospes lezen. Hij behandelt de 10 O's: opvallen, oppikken, opfleuren, opleuken, opkloppen, opfokken, oplossen, opleiden, openstellen en opvlammen.
 
Met deze tips hopen we je enigszins op weg te hebben geholpen met het ontwikkelen van jouw pr-stunt. Toch nog hulp nodig? Neem dan contact met ons op!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief