9 redenen waarom een PR actie mislukt

PR blijft in veel opzichten onbeheersbaar. Soms behoorlijk frustrerend. Zeker op het moment dat je een merk lanceert en een essentieel element totaal anders loopt. Het nieuwe Nederlandse winter modemerk ‘Brrr’ liep hier tegenaan, maar ging er erg creatief mee om.

Maanden werk je toe naar dat ene moment: de lancering. Alles is tot in de puntjes geregeld, de ‘doemscenario’s’ zijn doorgenomen, de kansberekeningen zijn gemaakt en dan is het gaan! Wanneer je zelf niet volledig ‘in-control’ bent over de omstandigheden kan dat ‘gaan’ wat minder vlotjes verlopen dan gehoopt. In het geval van ‘Brrr‘ een winter die uitblijft.

Op de rem?
Best vervelend wanneer je collectie bestaat uit winterse mode accessoires… Dan kun je alle activiteiten on-hold zetten, met je handen in het haar gaan zitten en volledig doordraaien omdat dat ene moment van lancering onverwachts heel anders loopt. Want “Het budget gaan we toch niet verbrassen wanneer de omstandigheden niet optimaal zijn!” Misschien een logische eerste reactie, maar je kunt er ook creatief mee omgaan.

Origineel en timing
‘Brrr’ maakte een korte film met een dikke vette knipoog naar de winter. Een originele manier om de sjaals en andere producten onder de aandacht te brengen. PR wise bovendien heel slim getimed. Op het moment dat het omslagpunt van de winter 2011-2012 werd aangekondigd, werd bloggend Nederland benaderd met het bericht over de film. Gebruik maken van de tegenvallende omstandigheden en een beetje geluk dat het weer toch meezit.

2012: De winter des doods

Inhakers

Reactief managen van de public relations is een sport, maar niet een die je wilt beoefenen op het moment dat je zelf iets belangrijks te communiceren hebt. Toch moet je soms wel meebewegen dankzij invloeden van buitenaf of zelfs interne strubbelingen. Niets is zo veranderlijk als het weer, maar ook andere omstandigheden kunnen flink wat roet in het eten gooien. De meest voorkomende redenen waarom een PR actie mislukt:

  • Interne beslissingen die anders uitpakken waardoor van dat ‘briljante idee’ niets meer overblijft om nog chocolade van te maken;
  • Een onverwachte grote gebeurtenis die alle (media)aandacht opeist;
  • ‘Het moment’ missen waardoor de boodschap niet meer aanslaat;
  • Een andere partij die je net voor is met communiceren over een onderwerp, waar eigenlijk nog weinig aan toe te voegen is;
  • Een journalist die het verhaal totaal anders vertelt dan dat je voor ogen had;
  • Iets ‘exclusief’ weggeven aan een mediatitel, die er maar een heel klein stuk van maakt, maar waardoor andere media er niets meer mee willen;
  • Fouten maken door haastige spoed;
  • Onder druk laten zetten om actie(s) te ondernemen waar je eigenlijk niet achterstaan en het resultaat negatief beïnvloeden;
  • Verkeerde inschatting maken van de omstandigheden.

Wat is jouw grootste ‘teleurstelling’ op PR gebied en hoe ben je daar mee omgegaan?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!