99% van de posts op social media heeft nauwelijks interactie...

Blog
Opinie
Talitha Dirkzwager
20-08-2014
Vandaag werd bekendgemaakt dat adverteerders meer reclames op de tijdlijn van Facebook mogen plaatsen. Goed nieuws voor adverteerders? Het aantal posts op social media neemt echter heel sterk toe, terwijl de tijd die gebruikers hebben om deze content tot zich te nemen gelijk blijft. Het is dus meer dan ooit noodzaak om ervoor te zorgen dat relevante posts op het juiste moment bij de doelgroep terechtkomen. Meer adverteren betekent niet automatisch veel meer bereik...

Toevallig stuitte ik ook vandaag op een rapport dat het Amerikaanse bedrijf  gisteren publiceerde: een whitepaper met als titel: 'Data Drives Social Performance'. Insteek: hoe zorg je ervoor dat jouw social content jouw doelgroep zo goed mogelijk bereikt? In dit rapport staat een analyse van meer dan 1,6 miljoen niet-betaalde social media posts op Twitter, Facebook en Google+ in de periode april tot en met juli 2014 (via de software van het bedrijf). Deze posts bereikten meer dan 361 miljoen unieke gebruikers en leidden tot bijna 1,5 miljard interacties.

Een opvallende conclusie is dat slechts 1% van de posts op social media echt leidt tot grote interactie in de vorm van likes, retweets, comments of het delen van de content. Maar ja, alles relatief. Want deze 1% van de posts bestaat uit interacties rondom een bijtende aanvaller op het WK of inhakers op ontwikkelingen bij een groot event als de Super Bowl. Daar kun je niet tegenop... Hoe kunnen de makers van de andere 99% er echter voor zorgen dat ze een beter bereik behalen? Goed nadenken over de tijd van de post blijkt van nog meer belang dan altijd al gedacht werd...

Data gedreven, real-time of geplande posts inzetten?

Wanneer plaats je een social media post? Hierin zijn drie categorieën te onderscheiden:
  • Data gedreven posts: social media posts waarvan de tijd wordt bepaald door voorspelbare algoritmes (op basis van de analyse van data, e.g. wanneer zijn mensen online?)
  • Real-time posts: een post die direct nadat hij gemaakt is wordt geplaatst
  • Geplande post: een post die wordt geprogrammeerd om op een bepaalde dag en tijd geplaatst te worden
Maar welke vorm werkt nu het beste? Gevoelsmatig kies ik direct voor de eerste, hoewel dit natuurlijk afhankelijk is van het type content en de afzender. Posts vanuit de nieuws- en entertainment industrie zullen logischerwijs wel het beste scoren als ze real-time geplaatst worden. En dit blijkt inderdaad ook uit de totale analyse.

De best scorende content was als volgt:
  • 10% van de real-time posts
  • data gedreven posts
  • 90% van de overige real-time posts
  • geprogrammeerde posts
  • Uit de totale analyse blijkt dat data gedreven posts 91% meer bereik genereren en 25% meer engagement dan posts die geprogrammeerd worden. Marketeers in de sectoren Technologie, Retail, Fashion, Healthcare en Non-Profit zagen hun data gedreven posts 55% beter scoren dan hun real-time posts.

    Wat is data-gedreven content precies?

    Maar wat houdt een data-gedreven aanpak van het plaatsen van content nu precies in? Het gaat uit van een andere mindset dan de andere vormen van posten en behelst het gebruik van meerdere posts. In het rapport van SocialFlow wordt de vergelijking gemaakt met eten: het is de verschuiving van het eten van maaltijden op een vast moment van de dag, naar het eten van maaltijden op die momenten dat je daadwerkelijk trek hebt. Oftewel: wanneer je publiek hongerig is naar content... In de onderstaande afbeelding van SocialFlow wordt het duidelijk uitgelegd.



    De conclusie van het rapport is duidelijk: voor het genereren van een groter bereik van je content, zul je aan de slag moeten gaan met software die je doelgroep weet te vinden en de content aanpast op hun online aanwezigheid, interesses en vervolgens alleen verder gaat met de posts die goed scoren. Overigens kan dit ook manueel, maar dit kost ongelooflijk veel tijd. En uiteraard heeft SocialFlow daar de perfecte oplossingen voor... Maar hé, zo werkt PR... Los daarvan is het een interessant rapport om te lezen. Zeker in het licht van de versoepelde Facebook regels. Je kunt het rapport hier aanvragen.

     

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief