Aan de andere kant van het scherm... de échte beauty vlogger

Blog
Opinie
Rachel de Koning
17-12-2014
Dat het blogger en vlogger tijdperk is aangebroken, dat kan iedereen in de communicatiewereld beamen. Wekelijks, sterker nog, bijna dagelijks krijg ik e-mails van bloggers of vloggers met de vraag of ze op onze perslijst mogen. Gratis (luxe) producten, uitgenodigd worden voor de leukste beauty- of fashion-evenementen, even je verhaal kort delen in een post of vlog en er dan ook nog iets aan verdienen. Dát is het beeld wat de net gestarte blogger heeft van dit wereldje. Wat mis ik hier in dit rijtje? Juist. Passie en het onderscheidend zijn. Dat merk ik ook in de e-mails die ik ontvang. Is dit altijd zo? Nee, dat niet. Uiteraard kom ik ook gepassioneerden en 'uniekelingen' tegen. Onlangs sprak ik met een lifestyle en beauty vlogger. Heel trots kan ik meedelen dat het mijn zus is. Zij heeft me geleerd hoe de wereld eruitziet aan de andere kant van mijn laptopscherm. Kunnen wij hier als PR-mensen iets van opsteken? Ik denk van wel.

Druk, druk, druk

Op een vrije woensdagmiddag wilde ik met haar afspreken. Dat kon helaas niet. Aan het eind van diezelfde middag kon zij wel, want dan zou ze klaar zijn met het editen van een vlog die ze de dag ervoor had opgenomen, iets wat toen ook al bijna een hele dag in beslag nam. Ik vroeg me heel nieuwsgierig af hoeveel tijd een gemiddelde vlog in beslag zou nemen. Ze blijkt grofweg 1,5 dag druk te zijn geweest met het maken van één vlog. En dat is alleen nog maar de productietijd. Verbaasd was ik. Maar gaandeweg haar verhaal over hoeveel tijd ze kwijt is, vielen voor mij de puzzelstukken in elkaar.

Wat gaat eraan vooraf?

Net zoals PR-professionals, plant zij vooruit. Welk thema past het beste bij welke maand, feestdag of gebeurtenis... Zij vlogt voornamelijk over beauty; shoplogs, tutorials, collaborations met andere beauty vloggers en ga zo maar door. Een zorgvuldige planning wordt hiervoor gemaakt. Elke week deelt ze op vaste dagen een nieuwe vlog; de andere dagen zijn voorbereidingsdagen, zoals zij dat noemt. Toevallig was zij net een video aan het afronden over dé kerst make-up look. Wat gaat er dan aan vooraf voordat wij vermaakt naar haar vlog kunnen kijken? Grofweg gaat het zo: eerst de look bepalen, dan verdieping in de producten, dan de look testen, dan de look opnieuw aanbrengen voor de vlog. Nu is het tijd voor het editen; het wegknippen van bloopers, verwijzingen aanklikbaar maken in haar video, achtergrondmuziek selecteren, én dan nog extra de voice-over, want zo is ze beter verstaanbaar. Hierna wordt het filmpje compatible gemaakt en ingepland op YouTube. Uiteraard kan ik het niet laten haar kerst look met jullie te delen.

https://www.youtube.com/watch?v=IX9K_Y7hUVo

Onderschat

Als ik bovenstaand stukje teruglees, moet ik bekennen dat ik als PR-pro soms iets te makkelijk heb gedacht. Soms krijgt mijn zus een lippenstift toegestuurd gekregen met de vraag of ze daar eens een leuke vlog over wilt maken, alléén over dat product. Mijn zus beschouwt het vloggen als haar baan. Heel leuk dat ze een lippenstift heeft ontvangen, daar is ze altijd ontzettend blij mee, maar als ze dan aangeeft dat ze liever het product een keer opneemt samen met andere producten, krijgt ze het antwoord: 'Hoezo? We geven je dit toch gratis?' Klopt als een bus, maar is dat evenredig aan een hele dag (en soms dus wel anderhalve dag) werken aan een vlog? Ik vermoed dat jij nu precies hetzelfde denkt als ik... Is het dan raar dat de groten onder de vloggers vaak om een financiële bijdrage vragen? Als deze vraag me een aantal jaren geleden gesteld zou worden, zou ik deze vraag stellig met 'ja' beantwoorden, puur uit onwetendheid. Nu niet meer.

Passie, daar gaat het om

Om even weer terug te blikken op mijn eerste alinea; bijna elke dag mag ik bekijken welke blogger of vlogger past op de perslijst van Coopr. Soms kom ik een vlogger tegen die al flink naam heeft gemaakt, waarbij ik dan verbaasd ben dat ík die nog niet opgenomen heb in de perslijst. Vaker gebeurt het dat wij een e-mail ontvangen van kleinere bloggers of vloggers of ze op de Coopr perslijst mogen komen te staan. Vinden wij dat vervelend? Nee. Iedereen moet toch ergens beginnen? Coopr is ook klein begonnen en groeit nu als een speer. Mijn zus heeft het geluk dat ze van haar hobby haar dagelijkse bezigheid heeft mogen maken. Dat wensen wij ook de net gestarte bloggers of vloggers toe. Wèl uiteraard aan degenen met passie voor het vak. Die helpen we graag een beetje op weg. En sommige brands mogen best een beetje op hun vingers getikt worden. Die denken soms iets té snel dat de groten enkel voor dat ene kleine 'unieke' productje 1,5 dag voor hun aan de slag gaan. Aan de PR-bureaus de taak om dit goed in kaart te brengen...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief