Aardige campagne is geldverspilling

Blog
Opinie
Jos Govaart
31-01-2010
Ik erger me wel eens aan campagnes. Met name campagnes die een maatschappelijk doel zouden moeten dienen en dat overduidelijk niet doen. Vind ik zonde en onaardig.  Sire lanceerde zo'n twee weken geleden de campagne aardige mensen. We zijn namelijk vergeten hoe we aardig moeten doen tegen elkaar. En we weten al helemaal niet meer hoe we een complimentje moeten incasseren.  Een schande!

De aanleiding van de campagne was een onderzoek waaruit bleek dat 78% van de Nederlanders vindt dat men aardiger tegen elkaar moet doen. Daar werd een campagne omheen gebouwd waarover ik op de site van het vakblad communicatie geen onvertogen woord las. Mijn klomp brak. Want kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een veel te dure, in Flash gemaakte actiewebsite waarbij ik een leuke stereotype oma, een groetende moslima en een uit de kluiten gewassen boer zie. Kan het truttiger?

Ik vraag me af welke doelstelling men geformuleerd heeft bij deze campagne. Zouden ze nu echt denken dat deze campagne hufterigheid doet afnemen?  Als het aan mij ligt levert deze campagne alleen maar meer in plaats van minder agressie op.

Dan de link met onze site. Want die leek even zoek. Deze campagne is grove geldverspilling.  Zo, het hoge woord is er uit. Nergens wordt geluisterd naar de mensen die het onderzoek hebben ingevuld.  Al vraag ik me sterk af of die mensen de behoefte überhaupt hebben.  Wie wil er nou praten over aardig of onaardig zijn?  Als een vrouw dat tegen mij zegt, weet ik gelijk hoe laat het is. Dit is communicatie 0.0. Lekker zenden. GRP'tjes inkopen en bidden dat het goed komt en de wereld aardiger wordt.  Mispoes.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief