ACTIE: Koffie & hamburgers voor iedereen!

Blog
PR
Noesjka van der Helm
26-09-2012


Wilt u een hamburger bij de koffie? Geen vraag die je iedere dag hoort. Zeker niet om 10.00 uur in de ochtend. Nu moet ik zeggen dat de setting er ook was: McDonalds. Maar dan nog een keer: 10 uur 's ochtends! Hebben jullie dan helemaal niets anders in het assortiment om aan te bieden op dat tijdstip?

Is it me?
Nachtje doorgehaald met stappen, nachtdienst gehad op kantoor, dan kun je misschien best een hamburger gebruiken. Straalde ik dat dan uit? In mijn casual chique werkoutfit, gewapend met laptop en smartphone? Misschien had ik iets langer onder de douche moeten staan om er extra fris en fruitig uit te zien? Na een kleine zelfevaluatie kan ik toch echt concluderen dat het daar niet aan lag. Wie mij kent weet dat je mij nooit blij kunt maken met een hamburger van McDonalds. Dat kan ik ze natuurlijk niet kwalijk nemen. Wel dat het qua timing echt volledig 'off' was en dat de combinatie koffie - hamburger elkaar niet echt veel goeds doet.

Die gratis hamburger
De actie is simpel. Het doorrijgedeelte van het grote restaurant met de gouden bogen bestaat dit jaar in Nederland 25 jaar. Tijd voor een feestje. Wat doen we? Gratis hamburgers weggeven bij ieder besteding vanaf een euro. Ongeacht het tijdstip, de rest van de bestelling en geen mogelijkheid om te kiezen behalve wel/niet. Dat is toch redelijk rigide. Onze grote fastfoodvriend heeft veel meer in het assortiment dan de bekende hamburgers. Zeker ook producten die beter bij het tijdstip en de koffie zouden passen. Zelfs een McFlurry was op dat moment toepasselijker geweest. Had mij een croissant met boter en Jam, een McMuffin met Bacon en Egg of een smoothie aangeboden dan was ik blij verrast geweest en had ik er een goed gevoel aan overgehouden. Misschien was ik dan zelfs wel een keer voor een echt McDonalds ontbijt gegaan. Maar die hamburger bij de koffie blijft me toch dwarszitten.

Gegeven paard enzo
Nu is het natuurlijk altijd goed om trouwe klanten te belonen met iets extra's. Zeker bij een mijlpaal als een 25-jarig jubileum van de McDrive. Natuurlijk onderwerp van gesprek tijdens de werkbespreking. -Als je de frituurlucht in de ochtend voor lief neemt is het echt een prima plek om met collega's even bij te praten.- Het is niet eens alleen het tijdstip, de combinatie van je bestelling en het aanbod en het gebrek aan keuze die wel erg bevreemdend overkomen. Hoe strookt het gratis weggeven van hamburgers met het 'gezondere en groenere' imago van McDonalds?

Natuurlijk. De mensen die er komen, komen er niet per definitie om gezond te eten. Maar met het weggeven van hamburgers op ieder willekeurig tijdstip, wordt dit ook niet echt bevordert. Al met al is het niet alleen een beloning voor 25 jaar trouwe dienst, maar bekruipt me het gevoel dat het toch ook wel een beetje 25 jaar terug in de tijd is. Waarbij er weinig terug te zien is van  de rebranding van McDonalds (gezonder en groener), het meedenken met de klant (tijdstip en bestelling) en de behoefte aan keuze vrijheid (geen keuze). Een gemiste kans en dat is zonde, benieuwd wat ze bij hun 50-jarige McDrive jubileum doen. En geef toe, dit ziet er toch veel beter uit op de vroege ochtend...

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief