Adformatie.nl een maand live: een eerste review

Het vakblad Communicatie is nu ruim een maand dood en opgegaan in vakblad Adformatie. Hoewel ik de eerste printuitgave best hoopgevend vind, ben ik niet onverdeeld enthousiast over de start van het nieuwe online platform. Dát men integreert snap ik, maar wát er online aangeboden wordt vind ik vooralsnog teleurstellend voor dé partij die hét A-merk kan zijn voor relevante kwalitatieve vakinformatie.

Integratie is logisch

Dát de keuze is gevallen om de bladen te integreren is op zichzelf volkomen logisch. Zoals Adformatie zelf ook terecht stelt zijn de grenzen tussen vakgebieden verwaterd en is het juist fijn om te lezen over het spanningsveld tussen disciplines en de kracht van de integratie daarvan. Maar dat is een perspectief, niet hét perspectief. Net zoals Marketing verbinding heeft met operations, sales, zo heeft communicatie weer veel verbinding met domeinen als leiderschap en human resources.

Journalistieke VS Professionele informatie

Wat ik vooral mis op het platform is hiërarchie en een duidelijke belofte. Eerst hiërarchie: Het verschil tussen “uitgelicht” en nieuws is voor mij geen hiërarchie maar hooguit een iets andere grafische weergave. Het probleem met de belofte is complexer.

Adformatie stelt in een quote van het persbericht het volgende:

“Adformatie gaat, als autoriteit in dit domein, nog meer dan voorheen richting geven aan het vak, leiding geven aan vakdiscussies en de belangrijkste thema’s en issues agenderen. Dat doen we online, in print en via events, opleidingen en in community-concepten. Dit is een eerste belangrijke – en historische! – stap in het verder uitbouwen van het merk, in een veel bredere doelgroep.”

Laten we deze quote eens een voor een ontleden:

  • Autoriteit in het domein
    Adformatie is qua naam en faam naar alle waarschijnlijkheid nog altijd een A-merk. Maar wie zijn oor goed te luisteren legt, weet dat dit verleden tijd is. Jongere generaties lezen het blad/platform nauwelijks en wie echt ver in het vak zit, kent andere alternatieven zoals The Economist en Harvard Business Review waar kwalitatief betere content gemaakt wordt. Kortom: die autoriteit staat wat mij betreft ter discussie, en niet zo’n beetje ook. De denkfout die Adformatie in mijn ogen lijkt te maken is dat zij journalistiek als belangrijkste drijver zien achter een succesvol platform. Ik geloof daar niet zo in. Een vakmatig platform zoals Adformatie zou goede bedrijfsmatige informatie moeten hebben, althans, daar zit naast het maken van goede verhalen het écht onderscheidende vermogen waar je misschien ook wel voor wil betalen. Informatie dus, die mensen in deze industrie in staat stellen om hun werk beter te doen. In dat opzicht snap ik de totale verwaarlozing van creatie.nl niet. Als jij je als welk bureau dan ook, gaat oriënteren op een bureaupitch, dan is het heel fijn om de historie van een merk gebundeld te zien. Adformatie.nl zou wat mij betreft dé partij kunnen zijn waar je die informatie vandaan haalt. Hetzelfde geldt voor openbaar toegankelijke bereikcijfers van allerlei media. Die staan nergens netjes ontsloten.

  • Belangrijkste thema’s en issues agenderen
    Natuurlijk, de actualiteit wordt gevolgd op Adformatie.nl. En wanneer er bezetting is op redacties dan worden er reacties opgehaald en er worden verhalen uitgemaakt. Maar ik mis dossiers. Een selectie uit de beste artikelen en wetenschappelijke informatie die grote onderwerpen bundelt. En bijvoorbeeld ook de curatie van de beste internationale artikelen. Het is me teveel een nieuwtjessite van de branche in plaats van hét platform dat écht duiding en richting geeft. De navigatie helpt me daarbij ook niet. De site is mobile first geoptimaliseerd en dat is voor het snel consumeren van nieuws natuurlijk prima. De teksten zijn lekker leesbaar en als ik op de bank zit, voldoet dat aan een soort entertainmentbehoefte. Maar eenmaal aan het werk, verandert mijn behoefte en mis ik hiërarchie. Vergelijk dat eens met Marketingfacts, waar specials gemaakt zijn, er een kennisbank aanwezig is en er een sectie data is. Lastig te onderhouden, blijkt ook daar, maar de intentie daar is een stuk duidelijker. Marketingweek.com doet dat bijvoorbeeld ook.
  • Leiding geven aan vakdiscussies
    Dit gedeelte van de quote is, als je hem letterlijk neemt, op dit moment tamelijk vreemd te noemen. Als het gaat om leiding geven aan vakdiscussies dan zou ik daar niet alleen onder verstaan dat je issues op de agenda zet, maar ook de discussie opzet en levendig houdt. Maar wat schetst mijn verbazing: De reactiemogelijkheid is verwijderd en ook op de Social kanalen wordt vooral gezonden en geen enkel gesprek aangegaan. Nu weet ik best dat op de Adformatiesite best sprake was van enige commentspam. Maar daarvoor zijn diverse oplossingen te bedenken. De Correspondent heeft er bijvoorbeeld voor gekozen dat alleen leden de commentsectie te zien krijgen. Een goede manier om toch énige selectie aan te brengen in t volk dat reageert, met open profielinformatie waardoor de kans groter is op een goede vakinhoudelijke discussie.

Tijd voor een nieuw communicatieplatform?

Het onderdeel communicatie, wordt op het nieuwe platform beperkter belicht dan voorheen het geval was. De typische communicatie-onderwerpen zijn zeker niet afwezig, maar veel vakgenoten zullen zich niet royaal bediend voelen. Het vak is zo ongelooflijk breed. Het is niet voor niets dat de opleidingen communicatie in vroeger tijden onderdeel waren van de faculteiten Sociale Wetenschappen. Die breedte van het vak wordt niet bediend en dus ligt er nog een gat. Of een nieuw platform dat dat gat dicht rendabel te krijgen valt, betwijfel ik. Maar wellicht willen een paar enthousiaste vakgenoten dit voor hun vak doen. Wie doet er mee?

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!