Adoptieouders gezocht: stunt of echte zoektocht?

Blog
PR
Arusha Mau-Asam
24-07-2012

Ondanks alle pleegzorg- en adoptiecampagnes blijft er in Nederland een groot tekort aan adoptieouders en pleeggezinnen. Toen er een paar weken geleden bekend werd gemaakt dat televisieproducent Endemol binnen een paar maanden een programma gaat maken waarin pleeggezinnen worden gezocht voor kinderen dacht ik twee dingen. 1) Wat een fantastisch idee! 2) Dit doet me denken aan de Grote Donor Show. Wat jij?

De Grote Donor Show
Even ons geheugen opfrissen. De Grote Donorshow was een eenmalig televisieprogramma van BNN. Het programma deed zelfs voordat de uitzending begon behoorlijke wat stof opwaaien. Eenmaal op tv zat Nederland gekluisterd voor de buis te kijken en te luisteren (ruim 1,2 miljoen kijkers) naar het verhaal van de 37-jarige Lisa, een ongeneeslijk zieke vrouw die leed aan een hersentumor. Zij moest kiezen uit drie nierpatiënten aan wie zij haar gezonde nier zou afstaan.  Net zoals bij alle talentenshows konden de kijkers via sms-berichten hun mening delen en stemmen.

Stunt met impact
Toen puntje bij paaltje kwam bleek het hier om een stunt te gaan. Een goed doordachte,  maar keiharde stunt.  Vijf jaar na het overlijden van BNN-oprichter Bart de Graaff, die overleed aan een nierziekte, was het nog steeds moeilijk om een donororgaan te krijgen en daar werd met de Grote Donor Show aandacht voor gevraagd.

De reacties op de stunt in de media waren wisselend.  Zo vond Plasterk de stunt 'fantastische met veel effect' en vond Klinkt het 'ongepast'

Echte zoektocht of stunt?
Dat er een groot tekort aan pleegouders in Nederland is, is een feit. En dat dit opgelost zou moeten worden ook. Ieder kind verdient een warm en liefdevol gezin om in op te groeien.

Het idee voor het programma: Adoptieouders gezocht! is ontleend aan het BBC-programma A Family Of My Own, waarin dagelijks Britse kinderen 'zouden' (want ik loop vast in mijn zoektocht naar uitzendingen) worden gepresenteerd met het verzoek aan de kijkers zich aan te melden als adoptiegezin. Enerzijds zou televisie het medium bij uitstek kunnen zijn om adoptieouders te werven, anderzijds is het adoptieproces een langdurig proces waar van alles bij komt kijken en waarin mensen zorgvuldig gescreend moeten worden. Het zou ook wat zijn als ouders konden bellen n.a.v. een uitzending en zeggen: 'doe mij dat snoezige meisje maar, ze kijkt zo lief'. Dus wat denken jullie? Is het een PR-stunt om ons met de neus op de harde feiten te drukken of een ware zoektocht?

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief