Alles moet dood: Persberichten, SEO en Reclame!

Blog
Opinie
Jos Govaart
18-11-2013
Mijn oog viel gisteren op een blogpost. SEO is dead. een zucht van gigantische proporties maakte zich toen meester van mij. Weer iets was dood. Net zo'n zoutloze kreet als "Het nieuwe....(werken, communiceren, rekenen of kakken"). Er wordt nogal wat doodverklaard in ons vak. Ook persberichten. Het was ooit Tom Foremski die zei: Press Relase Die Die Die..Niet echt gelukt. En waarom niet? Dingen bestaan niet voor niets. Maar toch schijnen ze dood te moeten. Ik ga er even drie langs.

Het persbericht moet dood!
Het persbericht moet dood. Dat betoogde Tom Foremski een paar jaar geleden in zijn fameuze blog Press Release, die ! die! die!. Volgens hem was dat de opmaat naar de social media release. Social Media Releases. Mooi spul. Wij wilden ze in 2009 hebben, het lukte volgens mij in 2010. Hartstikke mooie berichten, met volop deelbare content, video's, afbeeldingen etcetera. Er was alleen 1 probleem: journalisten begrepen ze niet en consumenten kwamen er nauwelijks. Er werd tóch vaak verzocht om een persbericht. Hoe ik er nu mee omga? Ik vertel journalisten en bloggers dat ze het persbericht ook online kunnen vinden, maar dan compleet met alle relevante afbeeldingen en foto's. Heeft een social media release dan verder geen voordelen? Zeker wel! Het aantal reactieve mediaverzoeken naar aanleiding van social media releases verdrievoudigen. En een ander groot voordeel: ze indexeren als een dolle in zoekmachines. Waarmee ik op punt 2 kom.

SEO moet ook dood!
Dan dus de blogpost waarmee het allemaal begon. SEO moet dood en er komt wat anders voor in de plaats. Eigenlijk best een goed en genuanceerd blog. Maar wel met de titel dat er iets dood moet. En er wordt gelijk ruimte gemaakt voor een nieuwe term. Jawel: Online Audience Optimization. Benieuwd wanneer die ten grave gedragen wordt. Heeft de auteur van dit blog dan niet gewoon een punt? Jawel. Maar dat wisten we toch al wel ? Je kunt content maken dat helemaal kapot geoptimaliseerd is op basis van keywords, de mooiste schone URL's etc. Of content écht iets doet ligt simpelweg aan kwaliteit. Vind men het de moeite waard om gelezen te worden (time on site). En vind men het de moeite waard om te delen of te linken? En zie daar de basis van het algoritme van Google. Het ligt in werkelijkheid vast ingewikkelder. Maar zolang je op die manier denkt, zit je nooit verkeerd.

Traditionele reclame moet morsdood!
Reclame. Daar moeten we verdomme ook maar eens mee kappen. Dat achterlijke zenden. Reclame is zo jaren 50. Uit de tijd dat men whiskeykasten plunderde en sigaren rookte op het reclamebureau. Mad Men Style. Toen vreemdgaan op kantoor nog gewoon mocht. Wat. een. onzin. Er zijn mensen die stellen dat 70% van het budget in de toekomst naar owned en earned media uit zal gaan. Hoewel me dat als vreselijk mooie muziek in de oren klinkt geloof ik daar niets van. De mens is niet zó fundamenteel veranderd dat zij niet vatbaar zijn voor reclame. Sterker nog. Ik geloof dat wanneer de reclame zowel massamediaal, als van peers komt, dat het dan echt wat gaat doen. Vraag maar aan neurowetenschappers.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief