“Als PR adviseur beloof ik plechtig…”

PR adviseur

Een ‘PR adviseur‘ is een vrij beroep. En dat heeft natuurlijk zo z’n voor- en nadelen. Een groot nadeel vind ik dat iedereen zich vrij gemakkelijk een PR adviseur kan noemen. Misschien wel tè gemakkelijk. ‘Petje op, petje af‘ bijna. Aan opdrachtgevers om vervolgens het kaf van het koren te scheiden op het gebied van kwaliteit. En ja, hieronder versta ik ook kennis van ethiek in PR. Nu zijn er gelukkig beroepsverenigingen in ons vak die een bepaalde kwaliteitscontrole hebben, maar niet iedereen is daar lid van. Het PR vak wordt zodoende regelmatig overgelaten aan de inschattingen van het onervaren individu. En dan maar hopen dat zij de volgende gedragsregel ook kennen: ‘Bij de uitoefening van het PR beroep streef je eerlijkheid en oprechtheid na’.

PR blunders
Onderstaande cartoon van Dilbert gaat over ethiek in ons vak. Ik schreef hier al eerder over en stuit ook persoonlijk regelmatig op nieuwe vraagtekens. Meer zelfs sinds de komst van social media. Reflectie op normen, waarden en regels blijft daarom belangrijk. En onze industrie is nou niet bepaald het toonbeeld van ethiek. Denk Wal-Mart, Burson Marsteller’s anti-Google campagne of de ontwikkelingen rondom News of the World. Of fenomenen als astroturfing. Kortom: PR staat er niet goed voor.

 

Een code voor PR
De Public Relations Society of America heeft de maand september uitgeropen tot de ‘Ethics Awareness Month’. Dit ontdekte ik via Twitter en een korte zoektocht leerde mij dat er heel wat documenten zijn op het gebied van PR en ethiek. Wil je dus meer weten of normen en waarden, codes en gedragsregels, hieronder heb ik er een paar voor je op een rijtje gezet. En ik hoop oprecht dat alle inhoud al bekend is voor je.

Belofte
Tijdens mijn zoektocht stuitte ik ook op onderstaande belofte, die te vinden is op de site van de PRSA. Ik vind het wel iets hebben. Wat jij? Zie jij jezelf al staan? Als nieuwkomer in de PR, met de hand op de PR bijbel..


I pledge:

To conduct myself professionally, with truth, accuracy, fairness, and responsibility to the public; To improve my individual competence and advance the knowledge and proficiency of the profession through continuing research and education; And to adhere to the articles of the Member Code of Ethics 2000 for the practice of public relations as adopted by the governing Assembly of the Public Relations Society of America.

I understand and accept that there is a consequence for misconduct, up to and including membership revocation.

And, I understand that those who have been or are sanctioned by a government agency or convicted in a court of law of an action that fails to comply with the Code may be barred from membership or expelled from the Society.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!