Analyse: het deukje in het imago van Pink Ribbon

Blog
Opinie
Noesjka van der Helm
17-11-2011

Woensdagavond 16 november. Nieuwsuur. Het onderwerp: Pink Ribbon. De stichting zou nog geen 2 procent van het opgehaalde geld investeren in onderzoek. Natuurlijk explodeerde de echoput die Twitter heet. 'Pink Ribbon' is nog steeds hot topic op de microblog, maar ook nieuwsmedia en blogs zijn snel in de pen gekropen om over het grote schandaal te berichten.

Bedrog

Als consumenten voelen we ons weer genaaid. Bedrogen door weer een stichting of een goed doel met een té goed marketingapparaat dat ogenschijnlijk de beste intenties heeft. Kijk je dieper, dan blijft het merendeel van het gedoneerde geld aan de strijkstok hangen. Terugkerende verhalen in de media voeden het argwanende gevoel en doen het geloof in dergelijke doelen verdwijnen. Is dat in dit geval terecht of hebben we te maken met een sterk straaltje sensatietelevisie? De actualiteitenrubriek Nieuwsuur heeft sinds het bestaan in ieder geval niet zoveel aandacht gekregen.

Tegengeluid

Hoor en wederhoor zorgde ervoor dat er een eerste reactie vanuit de stichting werd meegenomen in het breed verspreide ANP bericht. Daarna... Grote stilte vanuit Pink Ribbon. Vandaag kwam om 17.15 uur de officiële verklaring naar buiten. Een uitgebreid en gedegen betoog over de bestedingen van de stichting met reactie van het KWF die de samenwerking zou zijn gestopt. Maar eigenlijk veel te laat. Van de 59 nieuwsartikelen die via Google News naar boven komen, bericht slechts één deze kant van het verhaal, op VK.nl. Op Twitter wordt er op dit moment nog grotendeels gesproken over 'het bedrog' van Pink Ribbon.

Sterk merk

Waarschijnlijk heeft geen andere stichting dan Pink Ribbon heeft zoveel goodwill, zoveel aandacht en zoveel bekendheid als Pink Ribbon. In de jaren dat ze bestaan hebben ze hard aan de weg getimmerd. Een goedlopende marketingmachine, merchandising rondom het bekende roze vaantje, armbandjes, sleutelhangers, een jaarlijkse glossy met persoonlijke verhalen, een gala en zelfs een eigen maand rondom het thema 'borstkanker'.

De kans dat het merk een blijvende deuk heeft opgelopen is dan ook heel klein. We weten inmiddels allemaal dat het tumult op Twitter slechts een wervelwind is. Wanneer Pink Ribbon haar sterke positionering doorzet, zullen ze het hoofd boven water houden en hier geen permanente schade door oplopen. En toch, draagt het er wel aan bij dat we weer een stukje geloof kwijt zijn in goede doelen. Wéér een schandaal waar een groot deel van het geld niet lijkt te komen op de plek waar het hard nodig is. Dit stimuleert de behoefte aan kleinschalige, tastbare initiatieven in plaats van het steunen van de 'groten'.

Sensatietelevisie

Hoe zit het aan de andere kant? Nieuwsuur brengt net als programma's als Zembla, Keuringsdienst van Waarden, actuele relevante thema's. Ze kijken met een kritische blik naar de maatschappij om de onderste steen boven te krijgen. Ze bouwen hiermee aan hun autoriteitspositie. Maar hoe onafhankelijk is een programma dat het spel moet spelen van de kijkcijfers? Hoe kwalitatief kan de berichtgeving blijven wanneer ook boven hen de dreigende wolken van de bezuinigingen bij de publieke omroepen hangen?

Eerst kijken dan zeiken

Volledige onafhankelijke nieuwsbronnen lijken niet meer te bestaan. Alles wat we lezen, zien en horen moeten we toch wel met een flinke korrel zout nemen voordat we ons een mening kunnen vormen. Je eerste reactie op nieuws als rondom Pink Ribbon is shocking en roep een directe reactie op. Niet heel positief... Maar wat weet je nou eigenlijk echt?

De grote marketingmachine die Pink Ribbon heet is de afgelopen jaren flink aan de slag geweest om borstkanker op de kaart te zetten. Is dit erg? Nee. Het draagt bij aan de bewustwording rondom borstkanker. Kan het een onsje minder? Vast. Is het handig dat er pas zo'n 20 uur later een officiële verklaring naar buiten komt? Nee, niet echt. Zijn we er met z'n allen weer veel te snel opgedoken? Ja, eigenlijk wel.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief