App indexing, het wordt tijd voor een app

Blog
Trends
Madawa Rajapaksha
03-12-2015
Het einde van het jaar nadert en dan is het weer tijd voor een vooruitblik over de online trends voor het nieuwe jaar. Het zijn vaak open deuren, zoals videocontent die steeds belangrijker wordt of dat je website nu wel echt mobile ready moet zijn. Er zit wel één trend bij die er voor mij uitspringt en dat is deeplinking. De mogelijkheid om je app te laten indexeren. Wat voor gevolgen heeft app indexing en hoe kun je dit inzetten?

Ik wil een app
Deze zin ga je steeds meer horen. Je hoorde hem al vaak, maar dan ging het meer over de coolheid van het hebben van een app. Dan kon je daarover opscheppen. Maar of je app echt nut had? Zouden je klanten deze downloaden en vaak gebruiken? Als je zulke vragen stelde bleek vaak al snel dat een app overbodig was. Gemiddeld installeren Nederlanders ook maar 20 apps op hun smartphone. Je app moet echt meerwaarde bieden willen mensen deze downloaden en dan nog herhaaldelijk te gebruiken.

Waarom een app toch handig wordt
De afgelopen jaren is content online explosief gegroeid. Iedereen optimaliseert zijn content om beter gevonden te worden. Je valt nu niet meer op door alleen SEO toe te passen, dat is een basiselement geworden. Met de komst van app indexing is er een nieuwe mogelijkheid ontstaan om weer op te vallen. Apps bevatten natuurlijk ook content, maar je vond ze alleen als je naar de app store ging. Nu wordt het dus ook mogelijk om vanuit Google de content te benaderen. Als het relevant is verschijnt het bij de zoekresultaten. De verwachting is dan ook dat er een enorme groei van apps zal zijn in 2016. De app wordt dan een middel om nog beter gevonden te worden.

Een ander voordeel van app indexing
Ibeacon technologie wordt ook steeds populairder en vaker toegepast. In Nederland is het succesvol bij Sneekweek en bij Sail 2015 gebruikt. Kleine apparaatjes verspreid over het terrein die communiceren met je telefoon. Zo kon er in realtime bijgehouden worden hoe druk het op locaties is, in winkels kon er direct een aanbieding gedaan worden via een pushbericht en je kreeg direct meldingen van nieuws. Een top service die je kan aanbieden op events. Deze technologie heeft alleen één afhankelijkheid, je hebt een app nodig om het toe te staan.

Nu kan je bij zulke grote events alle gasten reminden om de app te downloaden. Maar dat is al vrij laat in de customer journey (zoekproces), bovendien werkt mobiel internet niet optimaal op grote events. Door app indexing te gebruiken kan je al eerder in de customer journey je bezoeker in contact laten komen met de mogelijkheden van de app. Wanneer bezoekers zich voorbereiden op zo'n event en gaan googelen komen ze ook de app tegen. Je kunt hiermee veel meer sturen om de app vooraf te laten installeren.

Dit geldt niet alleen voor events, overal waar je komt waar ibeacon technologie gebruikt wordt kan je dit toepassen. Zo zie je maar, de ene technologie helpt de andere.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief