Applicaties op de iPad willen kick ass content!

Blog
Opinie
Jos Govaart
20-04-2011

Een maand gelezen las ik in vakmedia dat uitgeverijen nog niet zo overtuigd waren van nieuwe formats op de iPad. Vooralsnog leverden ze nog geen geld op en het ontwikkelen van goede applicaties was wel erg duur. Ik begrijp de angst van de uitgeverijen wel. Maar voor een groot deel is dat wat ze produceren aan apps wel behoorlijke oude wijn in nieuwe zakken. Als je goed zou bestuderen hoe mensen hun iPad gebruiken, dan weet je dat het rechtstreeks kopiëren van een krant naar een iPad format bij voorbaat kansloos is. Gelukkig zijn er ook apps beschikbaar die het beter begrepen hebben. Mijn favoriet: Zite.

Als ik kijk naar mijn nieuwsapplicaties op de iPad, dan zie ik: Nu.nl, Telegraaf HD, De Volkskrant, NRC, Financieel Dagblad, CNN, BBC News, NY Times en The Financial Times. Van alle Nederlandse applicaties vind ik de iPad app van NU.nl het lekkerst werken. Alle krantenapplicaties zijn wat mij betreft een slap aftreksel van de papieren editie. Ze geven me geen ervaring die beter is dan de papieren variant.

Flipboard op basis van de mensen die je volgt op Twitter

Aan de andere kant van het spectrum zijn er applicaties als Flipboard. Dat is een applicatie die datgene presenteert wat de mensen die jij volgt op Twitter en Facebook aan de wijde wereld laten weten. Deze content wordt vervolgens in een magazinevorm aan je gepresenteerd. Op zich mooi, maar als je niet meer doet met deze applicatie, dan zul je hem niet snel weer gebruiken. De ruis die je binnenkrijgt is te groot. De artikelen die je écht wil lezen zie je er niet tussen staan en de snelheid die zo lekker is van Twitter ontbreekt opeens ook.

Flipboard op basis van RSS feeds in Gogole Reader

Je kunt Flipboard echter ook koppelen aan de RSS-feeds die je in Google Reader instelt. Dan wordt de content alweer een stuk relevanter. Dan is Flipboard ineens een heel aantrekkelijke RSS-reader. Je kunt ook je Google Alerts, of de RSS-feed van je social media monitoringtool in Flipboard in laten stromen. Dat leest een stuk prettiger dan die hele warboel aan mails.

Mijn sectie Public Relations binnen Zite

Sinds een week of 6 ben ik aan het spelen met een applicatie die nog verder gaat dan Flipboard: Zite. Wat die applicatie in de basis doet is dat hij ten eerste de content analyseert die de mensen die je volgt op bijvoorbeeld Twitter met elkaar delen. Vervolgens gaat die applicatie puur op zoek naar online artikelen die passen bij die eerder gevonden content. Deze artikelen kun je vervolgens waarderen. Wil je meer van een bron zien? Of meer soortgelijke berichten over dat onderwerp. Laat het de applicatie weten en hij past de resultaten die je wil zien aan. Een zelflerende app dus. Ik vind het prachtig.

De intelligentie achter Zite

Wat ik gaaf vind om te zien is dat er na Flipboard dus een applicatie gekomen is, die de zwakheden van Flipboard direct verbetert. Als dit soort tools doorontwikkelen en bij een groter publiek terechtkomen dan heeft dit ook invloed voor hoe organisaties hun content marketing voor elkaar moeten hebben. Als meer mensen dit soort tools gebruiken om geholpen te worden om de content te vinden die zij zoeken, dan kun je maar beter kick ass content maken. Mijn tip: begin alvast, dan ben je er klaar voor wanneer dit soort apps echt groot worden. Ik geloof er in ieder geval in!

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief