Australische Instagram-celeb met meer dan 500K volgers sluit haar account om de wereld te verbeteren

Blog
Opinie
Rachel de Koning
10-11-2015
Je kon er vorige week bijna niet omheen: Essena O'Neill. In Nederland lieten onder andere HP De Tijd, Elle en Linda.Nieuws haar naam vallen. Mocht er geen belletje gaan rinkelen: Essena is een Austalische social media-ster, met ruim een half miljoen volgers op Instagram, 200.000 volgers op YouTube en Tumblr en nog eens 60.000 Snapchatvolgers. Toch besloot zij vorige week rigoureus te stoppen met haar social media kanalen. Waarom? Het zou allemaal nep zijn. Een drastische beslissing voor iemand die er flink haar boterham mee verdiende. En opvallend in deze tijd waarin de hoeveelheid volgers staat voor succes. Wat zou erachter schuilgaan?

Een betere wereld
Via een voice-over vertelt Essena hoeveel moeite het kostte om de foto te maken die hieronder te zien is en deelt ze ook wat zo'n foto haar opleverde. De belangrijkste take out? Waar ze eerst verslaafd was aan social aandacht, voelde ze zich op den duur steeds meer gebruikt door de merken die ze moest promoten. Uiteindelijk leidde dat tot een omslag. Hard afzetten tegen de nepheid van social media en zich toeleggen op de zaken die haar wél een goed gevoel geven. Voordat ze haar accounts officieel sloot, heeft ze de tekst bij de foto's en video's veranderd in eerlijke teksten. De waarheid? Achter een prachtige Instagram-foto schuilde 3 uur werk, soms een dag niet eten en een snauw naar haar zus - de fotograaf - als de foto's maar niet goed lukten. Bovendien onthulde Essena dat ze voor een groot deel van haar posts werd betaald.

https://player.vimeo.com/video/144839478

Betekenis geven
Essena's verslaving aan 'likes' op social media zou haar identiteit hebben gestolen. Prachtige foto's waar ze paradeerde op de mooiste locaties in benijdenswaardige kleding bekleedden haar account. Daar houden we schijnbaar van. Duizenden 'likes' kreeg ze ervoor terug. En maken wij ons allemaal niet een beetje druk voordat we een foto online plaatsen? De foto moet voor de kijker perfect lijken. Bizar hoe social media ons soms zo in de greep houden. Essena heeft me met haar boodschap wel wakker geschud. Om van nep naar betekenisvol te gaan, is Essena een website gestart: Let's Be Game Changers. Naar eigen zeggen een weergave van haar 'echte ik'.

Zou ze echt stoppen?
Nee dus. Ze blijft fervent bloggen en vloggen. Het openen van een nieuwe website geeft mij niet direct het idee dat ze écht wil stoppen. Sterker nog, ze deelt maar al te graag haar 'echte' leven op haar nieuwe website. Weliswaar content waarbij ze 'minder' moeite genomen heeft, maar toch. Het bekend maken van haar afkeer tegen social media en het onthullen van hoe het volgens haar allemaal in elkaar steekt, heeft haar wel weer duizenden nieuwe volgers opgeleverd. Een stemmetje in mijn achterhoofd vraagt me of dit niet gewoon een stunt zou kunnen zijn geweest. Self Marketing? Zou kunnen, maar een goed antwoord kan ik mijzelf niet geven.

Geloofwaardigheid
Via haar blog vroeg ze haar trouwe volgers trouwens om donaties, want ze neemt geen geld meer aan van merken. "Hoe moet ik nu dan mijn huur betalen?", smeekte ze. Best bijzonder. Misschien gewoon werk zoeken? Net zoals ieder ander 'normaal' en 'echt' persoon? Daarnaast kan ik het me ook goed voorstellen dat merken en PR bureaus niet eens meer met haar wíllen werken. Voor hun voelt dit vast alsof ze met een mes in de rug gestoken zijn. Zij hebben immers in haar geïnvesteerd. In mijn ogen is het dan ook een media flop. Vragen om geld om rond te komen, doet haar idee van 'make the world a better place' teniet.

Doel geslaagd?
Wel heeft ze een beetje haar doel bereikt; ze heeft me aan het denken gezet. Waarom willen we ons soms beter voordoen dan we zijn? Is dat de enige manier om succesvol te zijn op social media? Om zoveel mogelijk volgers te krijgen? Is dat de enige reden waarom merken ons dan interessant genoeg vinden om te sponsoren? Maar hoe krijgen we die dan? Door het plaatsen van perfecte posts? Eerlijk, wanneer ik door Instagram scroll en de foto's bekijk van een aantal bloggers, word ik weleens meegesleept door het idyllische luxe leven die de plaatjes uitstralen. En ook ik betrap me er regelmatig op dat ik alleen foto's deel op het platform die naar mijn eigen zeggen Instagram-waardig zijn. Of ik mij dan anders voordoe? Nee, dat niet. Maar soms mag een foto best overgedaan worden, voordat het op Instagram komt te staan toch? Laat het dan wel duidelijk zijn dat het bij mij geen 3 uur, maar 5 minuten duurt ;-)

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief