Authenticiteit de nieuwe trend? Bullshit! Het is de basis

Authenticiteit is hét trendwoord van dit moment onder marketeers. Dat bleek eerder deze week uit een onderzoek van Berenschot. Een mooie conclusie uit een onderzoek onder meer dan 1.800 marketeers. Het is natuurlijk heel erg goed dat ‘ze’ hierbij stilstaan en dat echtheid dé trend is, maar dat is nou juist waar ik een probleem mee heb. Authenticiteit wordt neergezet én gezien als een trend. Waar waren die marketeers, en het geldt vast niet alleen voor de marketeers, dan vóór die tijd mee bezig? Hoort authenticiteit niet de basis te zijn van alle marketing-, communicatie- en social mediastrategie en eigenlijk van het hele handelen?

De klant is koning, nu echt…
Authenticiteit als een trend zien is hetzelfde als toegeven dat je de echtheid van communicatie je eigenlijk geen bal interesseert. “Oké, echtheid is nu populair, daar kunnen we business uithalen, dus laten we vooral heel hard roepen hoe echt we zijn.” Tsja, komt dat gemeend over? De letterlijke betekenis van authenticiteit: ‘het authentiek-zijn, echtheid; geloofwaardigheid’ Welke betekenis heeft al die eerdere PR en al die eerdere marketing als dit niet de basis is voor de communicatie? Net als insteken op MVO en heel hard tegen iedereen roepen dat je het doet. Dit komt niet heel gemeend over. Als de trend over is, is dan je maatschappelijke verantwoordelijkheid over? Zijn de drie P’s dan niets meer waard? Tijdens en na de recessie communiceerde vrijwel alle financiële dienstverleners dat ze in het vervolg ‘de klant voorop zouden stellen’. Los gezien van of ze dit inmiddels wel of niet doen, is het eigenlijk heel erg treurig. Met andere woorden zeggen ze dat ze daarvoor dus niet met de klant bezig waren en inderdaad vooral met grote graaien. Bye, bye imago en bye, bye geloofwaardigheid.

Practice what you preach
Heldere conclusie is dat de trends social media en authenticiteit samenhangen. Ja dûh! Immers, wat heb je of heeft een organisatie op sociale media te zoeken als datgene wat je doet en zegt niet echt is. Dit geldt zeker niet alleen voor social media, maar in alle uitingen. Als de mensen die een organisatie vertegenwoordigen niet oprecht zijn, vallen ze vroeg of laat door de mand. Consumenten zijn steeds mondiger en hebben meer informatie tot hun beschikking waardoor ze vaker door een mooi verhaal heen prikken. Journalisten zijn, over het algemeen, kritisch. Wie vragen niet naar tevredenheid en in eerlijkheid weet te beantwoorden, prikkelt de journalist enkel om verder te zoeken naar het ‘ware verhaal’. In marketing werkt dit hetzelfde, consumenten willen die reclamepraatjes niet meer. Het verhaal dat naar buiten toe verteld wordt moet kloppen. Kloppen in de context waar het in geplaatst wordt, binnen de strategie en de doelstellingen, maar vooral oprecht zijn. Een absolute must bij de inzet van PR, social media én marketing. Geen trend, maar de basis om een content strategie op te ontwikkelen.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!