Aviko durft anders te zijn: eet dunne frietjes!

We worden in ons kleine kikkerlandje dagelijks bestookt met reclame-uitingen van bedrijven. Soms bewust, maar vaak ook onbewust vorm je een mening rondom een actie of merk. En wij zijn vanuit ons vakgebied daar -waarschijnlijk meer dan een gemiddeld mens-  gevoelig voor en veel mee bezig. Zo ook op de fiets, richting werk. Als je om 07.30 uur ’s ochtends mijn aandacht al weet te trekken, dan kom je van goede huize. Sterker nog, voor onderstaande reclame-uiting wilde ik bijna terugfietsen of ik het echt goed zag.

Aviko dunne friet

Ik ben benieuwd of jullie deze ook voorbij hebben zien komen. Persoonlijk moest ik echt twee keer kijken en het was me nog niet duidelijk… De slogan ‘dare to be different’ springt mij het meest in het oog. Gevolgd door de foto van het meisje. Daarna dwalen je ogen af naar beneden en zie je de afzender ‘Aviko’. Huh? Wat is in hemelsnaam de match tussen deze hippe chick en frietjes?

Lekker ‘anders’

First things first, de zin: dare to be different. Durf anders te zijn. Je moet niet meegaan in de massa, maar lekker je eigen leventje leiden en je eigen idealen nastreven. Nou, dat klinkt goed. Maar wat heeft dat met friet te maken? Ik lees nu: eet dunne frietjes, doe eens gek. Durf jij dat? Lekker out of the box met dunne frietjes. Oei, spannend!

En dan het meisje. Met een kek brilletje op, tattoos en een neuspiercing ben je écht anders. Dan ben je pas cool. Tenminste dat lijkt Aviko hier te willen communiceren. Eerlijk gezegd vind ik er niks bijzonder aan. Ja, misschien val je op in Staphorst maar in hartje Rotterdam ben je niet echt heel bijzonder. En ik vind het stigmatiserend. Iedereen met tattoos en neuspiercings is dus anders en cooler? Roep je nou iedereen op om tattoos en piercings te nemen?    

Een van de collega’s hier en een vriendin van mij zeiden zelfs: dit meisje is erg slank en het gaat om dunne frietjes. Misschien is het heel tof als je als slank meisje frietjes eet? Kortom: de gedachten gingen van links naar rechts.

Put it to the test

Het lijkt erop dat Aviko net iets te diep in de materie zat toen ze deze campagne bedachten. Waarschijnlijk is het voor de brandmanagers van het merk een heel duidelijk verhaal, maar voor de buitenstaander die niks weet over het merk gaat deze reclame veel ‘te ver’. Als je 24-7 met een merk bezig bent loop je het gevaar om niet meer uit je ‘bubbel’ te kunnen stappen, daarom is de mening van anderen zo belangrijk. Tip: laat je reclame-uiting eerst eens zien aan mensen die helemaal blanco zijn. Komt de boodschap dan nog over? Dat is vrij essentieel. Lees in deze blog van collega Hans alles over concepttesten.

FacebookTwitterLinkedInWhatsApp

Gerelateerde berichten

%s

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies.
Lees voor meer informatie ons privacystatement!