Basisfout nr. 1 bij co-creatie: één belang is belangrijker

Blog
Opinie
Mary-Grace van Leeuwen
22-04-2013


Bij Coopr willen we niet stilstaan. We zijn allemaal eager genoeg om nieuwe dingen te leren, voorop te lopen en veranderingen in pr- en communicatieland nauwlettend in de gaten te houden. Met dit in het achterhoofd bezochten we (alle Coopr-angels) ook donderdag 18 april de 'PR Salon' in de Zwijger, Amsterdam. Onze nieuwsgierigheid naar het ietwat onbekende thema 'Co-Create to Innovate' was reden van onze aanwezigheid.

"Co-creation is like..."
Opvallend was dat de definitie van co-creatie heel ruim en breed geïnterpreteerd kan worden. Na het bezoek van afgelopen donderdag aan de PR Salon versta ik onder co-creatie het volgende: co-creatie is met z'n allen een complex idee of probleem uitwerken tot een gedegen plan, product of advies. Afhankelijk van het project versta ik onder 'met z'n allen uitwerken' iedere deelnemer denkbaar in het proces die invloed kan uitoefenen op het proces en op het resultaat hiervan. Dus ook de klant, consumenten en gebruikers.  Alleen hierdoor bereik je een groter draagvlak voor het idee. Als je het woord co-creatie ontleedt klinkt het allemaal best logisch en ergens ook makkelijk toe te passen. De praktijk, zoals blijkt uit de verhalen van de sprekers, is veel complexer.

Innovatie Heineken
Een voorbeeld van co-creatie wil ik jullie niet onthouden. Tijdens de Milaan Design Week vorige week heeft Heineken voor het eerst de 'smart bierflesjes' gepresenteerd: de Ignite Bottle. Elke Ignite bierfles licht op wanneer het in contact komt met een ander Heineken flesje, het gaat vonken wanneer iemand een slokje neemt, en gaat 'slapen' wanneer het niet wordt vastgehouden. Zie hieronder de video om te zien hoe dit eruit ziet. De flesjes kunnen ook op afstand worden geactiveerd door een speciaal ontwikkelde VJ software. Zo kunnen ze bijvoorbeeld worden gesynchroniseerd naar een beat in een nachtclub. De Ignite bottle is tot stand gekomen doordat verschillende disciplines bij elkaar geroepen zijn en samen hebben gewerkt tot deze nieuwe Heineken beleving. Co-creatie ten top! Een mix van inspiraties, ideeën en ontwerpen. Meer achtergrond informatie over de Heineken Ignite co-create totstandkoming is te lezen op hun Tumblr account.

De Spelregels
Bij Heineken denken we al snel aan: ja dat kunnen zij makkelijk doen want ze hebben budget. Toch blijkt uit de sessies tijdens de PR Salon dat co-creatie niet altijd veel geld hoeft te kosten. Al denk ik dat bovenstaand voorbeeld niet al te goedkoop was, maar goed. Wat zijn de spelregels van co-creatie om het plan, product of advies tot een succes te brengen?  Dat was een van de laatste vragen die gesteld werd op deze avond. De sprekers kwamen tot twee spelregels, maar uit de verhalen eerder op de avond kon ik minstens zes regels opstellen, te weten:
  • Deelnemers moeten allen dezelfde intenties en doelstellingen hebben;
  • Deelnemers bereiken meer door flexibel en open te zijn;
  • Identificatie van de deelnemers is belangrijk, wie hoort er wel en niet bij tijdens een co-creatie proces;
  • Belangrijk is om een goede sfeer te creëren zodat iedereen durft mee te praten en ideeën durft uit te wisselen;
  • Niet één leider aanwijzen, iedereen gaat er op gelijk niveau in;
  • Consument en gebruiker tellen mee als deelnemer!
  • Een van de sprekers zei erna dat regels eigenlijk niet werken, omdat wij consumenten telkens veranderen (leefstijl) en dus met andere regels komen. Misschien zijn er ook geen harde regels, maar meer voorwaarden waar we ons aan moeten houden als we co-creatie succesvol willen uitvoeren.

    Verleg je grenzen!

    schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
    Schrijf je nu in voor
    onze nieuwsbrief