Belmeisjes (m/v) worden ook niet geholpen door het journaille

Blog
Opinie
Jos Govaart
10-02-2014
Op onze voormalige rubriek "De PR-Klaagmuur" was het een veelgehoorde klacht. Belmeisjes zonder enige ervaring en inhoudelijke kennis van zaken die persberichten massaal in de mailboxen van journalisten en bloggers lieten ploffen. Irrelevante informatie waarin de journalisten niet geïnteresseerd zijn. Dat is uiteraard niet hoe het hoort. Toch wordt een starter in de PR ook niet heel erg lekker geholpen door "de andere kant".

Klagen is makkelijk
Klagen over belmeisjes (m/v) is een makkelijk en dankbaar onderwerp. De Volkskrant schreef er 1,5 jaar geleden een smakelijk artikel over. De Volkskrant deed toen verslag van alle onzin wat in de mailboxen van de krant terechtkwam. Het ene was nog irrelevanter dan het andere. Wat ik toen al "grappig" vond is dat de Volkskrant in dat artikel niet naar zichzelf keek. De redacteur van dat artikel stelde dat de krant liever niet met PR-mensen werkt maar onafhankelijke journalistiek wilde bedrijven. Grappig dat juist in die editie een paar artikelen stonden waarvan ik vrij zeker wist dat er een PR-bureau bij betrokken was. Uiteindelijk is ook een kwaliteitskrant gebaat bij een goede relatie met PR-professionals. Met alle journalistieke vrijheden van dien.

Wat mij verbaast bij de grote nieuwssites is, is dat het vreselijk ondoorzichtig is, wie je voor welk onderwerp moet hebben. Dat gaat maar op 1 manier: ervaring opdoen. Hoe meer ervaring je hebt met mediarelaties, hoe groter je "lijst" met relevante contacten is.  Maar het startpunt is vaak moeilijk. Veel bureaus hebben abonnementen op tools als de Perslijst. Maar die informatie daar is niet veel meer dan een startpunt. Daarnaast moet je lezen. Elke dag de krant, online nieuwssites, etc. Een bijzonder tijdrovende maar nodige klus.

Wat als de nieuwssites het starters eens makkelijk zou maken? Gewoon een aanklikbare naam bij elk artikel. Waarbij je een profiel kunt lezen met onderwerpen die de journalist interessant vindt.

Bekijk het verschil maar eens tussen enerzijds:

De Volkskrant..

Of anderzijds

The Huffington Post..Ik denk dat de tweede optie toch een stuk minder frustratie oplevert voor beide "kanten". Gooi je daarmee een belangrijk voordeel weg van pr-bureaus? Mwah. Goede mediarelaties zijn meer dan een belboekje. En daarnaast. The art of storytelling maakt écht het verschil.

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief