Beste tijd om te posten op Facebook

Blog
Tips & Tricks
Madawa Rajapaksha
02-06-2016

Er verschijnen steeds vaker infographics over de beste tijd om content te delen op Social Media. Ze gaan dan in op de beste dag, het beste tijdstip van de dag, wanneer de hoogste engagement is, etcetera. Zulke infographics doen het altijd goed, maar is het zo zwart-wit? Dit soort data gaan vaak om gemiddeldes en daar moet je naar mijn mening niet vanuit gaan. Je moet naar je eigen data kijken. Deze statistieken geven je pas echt inzicht in de beste tijd om te posten op Facebook.

Eigen statistieken

Elk Facebookpagina heeft een kopje 'statistieken'. Daar vind je het bereik van een post, hoeveel mensen erop geklikt hebben, de engagement etc. Maar je vindt er ook wanneer jouw fans online zijn. Hieronder zie je daar een voorbeeld van.

In dit voorbeeld is zijn de de fans de gehele dag online. Er is een kleine piek in de ochtend en 1 net na 21:00 uur. Je zou dus kunnen zeggen, publiceer je post tussen 8:30 en 21:30, want dan zijn de meeste fans online. Dan heb je grootste kans dat de meeste mensen je post zien. Fout! Je post publiceren of delen, wanneer je fans het meeste actief zijn zorgt juist voor het omgekeerde. Je krijgt dan juist minder bereik. Huh, hoe dan?

Wanneer iedereen schreeuwt val je niet op

Er wordt vaak vanuit een traditionele media blik naar Facebook gekeken. Ik publiceer mijn bericht tijdens "prime time". Dan zijn de meeste mensen actief, net als op tv. De spotjes tussen 20:00 uur en 21:00 zin het duurst, want dan kijken de meeste mensen tv. Het grote verschil tussen TV en Facebook is dat TV gelimiteerd is. Je kunt maar zoveel TV spotjes tonen in een break. Op Facebook is dit onbeperkt. Ondanks dat je fans op een bepaald tijdstip massaal online zijn betekent niet dat ze allemaal je bericht zien. Net als op tv zijn er namelijk niet nog 4 of 5 andere die content posten (advertentie hebben). Je bent in concurrentie met andere merken en met de vrienden van een persoon. Je vrienden posten natuurlijk ook allemaal content. Jouw bericht komt tussen honderden andere posts terecht en daardoor daalt je bereik.

Facebook rankt alle posts

Elke post die geplaatst wordt op Facebook wordt gerankt aan de hand van 4 topics.

  • Wie heeft het gepost? Hierbij wordt gekeken naar hoe vaak er interactie is met deze persoon/page.
  • Wat voor soort content is het? Welke content (tekst, afbeelding, video) krijgt de hoogste interactie?
  • Hoeveel interactie hebben oudere posts gehad?
  • Wanneer is het geplaatst? Dit laatste punt wordt steeds belangrijker. Mensen willen namelijk het meest recente nieuws krijgen. Publiceer je een post net voordat een grote groep van je fans online komt, dan is de kans groter dat je bericht gezien wordt.

Deze 4 topics geven een score aan elke post. Hoe hoger de score hoe hoger je in de newsfeed komt.

Wat is dan de beste tijd om te posten op Facebook?

Ook al is tijd een belangrijke factor, je moet natuurlijk wel goed scoren op de andere punten.
Je content moet aansluiten en er moet interactie zijn met je publiek. Maar je kunt je voordeel halen wanneer je fans offline zijn. De score begint dan namelijk opnieuw, de meest recente post komt bovenaan. Ook al heeft je nieuwe post een lagere score dan een post van van je vorige sessie.

Als je de grafiek hierboven pakt, moet je natuurlijk niet om 3 uur 's nachts plannen. Ik zou gaan voor een tijd tussen 06:00 en 07:00. In dit geval is dat het tijdstip waarmee je het hoogste bereik behaalt.

Ga van je eigen data uit

Ga dus niet zomaar uit van infographics die één keer in het kwartaal rond worden gestuurd. Bekijk en bestudeer je statistieken en daar haal je voor je eigen pagina veel meer uit dan van gemiddelde cijfers in de markt. De beste tijd om te posten op Facebook hangt dus af van je eigen statistieken en natuurlijk ook goede content.

Bron afbeeldingen facebook

Gerelateerde blogs

Verleg je grenzen!

schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!
Schrijf je nu in voor
onze nieuwsbrief